Trvalo to 10 let, ale švédské letectvo dosáhlo zásadního milníku. První z 60 objednaných Gripenů E vstupuje do výzbroje

Švédské letectvo přivítalo první z objednaných letounů Gripen E, kterých chce mít desítky. Věří mu ze všech nejvíce, pomalu se na něj ale chytají i další zájemci.

Švédský letoun Gripen E i Zdroj fotografie: Saab
                   

Zatímco ve světě je o Gripen zájem minimální, což platí i pro jeho modernizovanou verzi, Švédsko ho coby jeho mateřská země protežuje a je také dlouhodobě jeho největším zákazníkem. Redakce Armádního Zpravodaje přitom zaznamenala, že obdrželo první z objednaných Gripenů E, uvádí švédské ozbrojené síly, na které uzavřelo kontrakt před 10 lety. Celkem jich chce mít 60, což není špatná volba, ale jejich provoz i vývoj bude zákonitě hodně drahý.

Úspěch hlavně doma, ale pomalu i ve světě

E je nejnovější a technologicky nejpokročilejší verze víceúčelového stíhacího letounu Saab Gripen navržená s ohledem na moderní požadavky letectev, ať jde o přežití, síťovou spolupráci nebo komplexní účinnost na bojišti. Oproti Gripenu C přináší zásadní změny v konstrukci, avionice a celkovém konceptu provozu – jde o zcela nové letadlo sdílející pouze základní filozofii původního typu, ale samo švédské ministerstvo vysvětlilo, že se od něj zásadně liší.

Sklad s BMP-1

Satelitní snímky ukazují žalostný stav nejpočetnějších ruských BVP. Putin teď lituje, že je špatně skladoval

Má totiž nabízet ozbrojeným silám mnohem větší míru kontroly i technologickou vyspělost. Za hlavní rozdíl lze vnímat nový a výkonnější motor General Electric F414G, který poskytuje o více než 20 % vyšší tah než předchozí RM12. Gripen E má také větší trup a palivové nádrže, takže má zvýšený dolet až o 40 % bez nutnosti přídavných nádrží, potvrzuje Wikipedia.

Zesílený podvozek a vyšší nosnost potom umožňují nést více výzbroje a senzorů – až sedm závěsníků pro řízené střely (např. Meteor, IRIS-T, Taurus) nebo kombinaci výzbroje vzduch–vzduch a vzduch–země, což bývá běžnější, protože by letoun měl vždy mít i nějakou možnost obrany, i když zrovna útočí na pozemní nebo námořní cíle, které mu to mohou oplatit.

Vengeance, ponorka třídy Vanguard

Podmořská krize, Vladimir Putin se směje. Jenom 2 z 9 ponorek britské flotily jsou schopny okamžitě vyplout na moře

Avionika potom představuje zásadní kvalitativní skok, jelikož je Gripen E vybaven radarem AESA (Raven ES-05) s otočnou anténou, infrared search and track (IRST) senzorem (sleduje objekty, které vyzařují infračervené záření), pokročilým systémem elektronického boje (EW), stejně jako integrovanou senzorovou fúzí, která pilotovi poskytuje kompletní situační přehled.

Architektura softwaru je otevřená a modulární, což dává letectvu možnost pružně integrovat nové zbraně nebo senzory bez závislosti na výrobci – to z dlouhodobého hlediska snižuje náklady i technologickou závislost, což je aktuálně problém. Zejména další vývoj je vzhledem k nízkému počtu zájemců drahý, což platí i o budování infrastruktury, školení apod.

Ukrajinský voják s CZ BREN 2

„Myslí si, že jsem žoldák NATO. Já jenom bráním Ukrajinu proti invazi.“ Američan vysvětlil, proč bojuje proti Rusku

Přechod z Gripenu C na E znamená každopádně výrazné zvýšení bojové flexibility, dosahu, přežití a interoperability v rámci NATO, event. v jiných skupinách, protože si ho pořizuje třeba Brazílie, která ho integruje po boku dalších letounů, nebo Peru, a zvažuje ho také Kolumbie, ačkoliv ta měla dostat nabídku na alternativu v podobě čínských J-10C. Vedle toho zvažuje jejich pořízení též Kanada namísto F-35, jelikož se politicky a ekonomicky neshoduje s Američany.

Gripen E je mimochodem schopen díky své konstrukční filozofii operovat z poměrně krátkých a improvizovaných drah, což poskytuje strategickou výhodu malým letectvům s nedostatečnou infrastrukturou, nebo jako těm ve válečném konfliktu, kdy je třeba decentralizovat kapacity, aby je nepřítel nedokázal na známých letištích zaměřit, a tedy zničit.

Malá ponorka ve Slovinsku

Video: Američané neměli slitování. Zaútočili na ponorku s drogami, jakmile vyplula na hladinu

Slavnostní předání prvního Gripenu E se konalo na letecké základně Scaraborg F 7, a sešli se při něm zástupci ministerstva obrany, ozbrojených sil, švédského úřadu pro obranné materiály (FMV), a společnosti Saab. Celkem má švédské letectvo dostat 60 Gripenů E, a tamní ministr obrany, Pål Jonson, je nazval milníkem v obraně země, která se na něj 100% spoléhá.

Jak hodnotíte Gripen E?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články