K posílení letectva by Ukrajina chtěla nakoupit až 150 letounů Gripen E. Staly by se její hlavní údernou silou ve vzduchu, do jejích podmínek jsou více než vhodné.
V současném stavu lační ukrajinské ozbrojené síly doslova po všech zbraňových systémech, ale je vidět, že její zástupci přemýšlí i dopředu, aby zajistili dlouhotrvající bezpečnost. Za příklad dává redakce Armádního Zpravodaje záměr nakoupit až 150 švédských letounů JAS-39 Gripen E, který patří mezi nejlepší na světě. Vychází to z podpisu obranné spolupráce mezi Ukrajinou a Švédskem, ačkoliv nákup letadel ještě oficiálně potvrzen nebyl, uvádí švédská vláda.
Gripen E je pro Ukrajinu lepší než F-16 a jiné
I když s jedná o obrovský úspěch, je třeba vnímat, že Ukrajina a Švédsko prozatím podepsali tzv. letter of intent, tedy dopis o záměru. Samotná objednávka na letadla ještě uzavřena nebyla, neboť teď nejspíše probíhá hodnocení podmínek, zejména těch finančních. Armádní Zpravodaj zjistil, že ukrajinští piloti v poslední době Gripeny intenzivně testovali, potvrzuje TV4.
Nejde tedy o politické rozhodnutí, ale vychází z přesvědčení, že jsou letouny skutečně dobré a do ukrajinských podmínek vhodné. To ostatně redakce Armádního Zpravodaje hodnotila nedávno už u starších verzí Gripen C/D, jelikož mohou operovat z krátkých startovacích/přistávacích ploch, a rovněž nevyžadují tak čisté prostředí, jako třeba F-16, event. další západní letadla.
Gripen E je technologicky nejpokročilejší verze tohoto víceúčelového stíhacího letounu. Navržena byla s ohledem na moderní požadavky letectev, ať jde o přežití, síťovou spolupráci nebo komplexní účinnost na bojišti. Armádě navíc dává velkou míru kontroly při integraci do vlastního systému a úpravy softwaru nezávisle na výrobci, i technologickou vyspělost.
Má totiž oproti předchozí verzi výkonnější motor General Electric F414G, který poskytuje o více než 20 % vyšší tah, nebo větší trup a palivové nádrže, což prodloužilo jeho dolet až o 40 % bez nutnosti přídavných nádrží, uvádí Wikipedia. Zesílený podvozek a vyšší nosnost zase umožňují osadit v jeden čas více výzbroje a senzorů na sedm závěsníků.
Může se jednat o řízené střely (např. Meteor, IRIS-T, Taurus) nebo kombinaci výzbroje vzduch–vzduch a vzduch–země, což bývá běžnější, protože by letoun měl vždy mít i nějakou možnost obrany, i když zrovna útočí na pozemní nebo námořní cíle, které mu to mohou oplatit. A nechybí ani moderní radar AESA (Raven ES-05) s otočnou anténou nebo infrared search and track (IRST) senzorem (sleduje objekty, které vyzařují infračervené záření).
Ukrajina má zájem o nejméně 100, maximálně pak o 150 letadel Gripen E. V obou případech to bude znamenat největší zakázku v historii – aktuálně je největším odběratelem švédské letectvo, které si jich pořídilo 60, přičemž nedávno dostalo první. Na Ukrajinu by mohla letadla začít proudit nejdříve za tři roky, ale sám švédský ministr obrany zdůraznil, že pochopitelně nemohou být dodána všechna najednou, a že jde o dlouhodobý závazek.


