S přesunem desítek Gripenů na Ukrajinu chce Švédsko na doporučení počkat. Mohlo by to totiž být komplikovanější, než se původně zdálo.
Ukrajinské letectvo je stále poměrně slabé, ačkoliv dostalo od západních spojenců posilu hlavně v podobě F-16 a Mirage 2000, byť třeba Slovensko mu poslalo také MiG-29. Letounů je ovšem nedostatek, tak projevilo zájem o švédské Gripeny, které může dostat. Redakce Armádního Zpravodaje si nicméně všimla, že to nemusí být tak brzy. Informátor Militarnyi totiž s odvoláním na švédského ministra obrany uvedl, že mu bylo doporučeno to odložit.
Švédsko má početnou flotilu Gripenů C/D
I když by se nejednalo o to nejlepší, mohla by Ukrajina získat hned 71 letounů Gripen C/D po švédském letectvu. Sice jde o starší verze – stejné, jaké si pronajímá AČR – ale stále jsou lepší než nic, a navíc by s největší pravděpodobností sloužily, stejně jako F-16 a Mirage 2000, v roli PVO, eventuálně frontových bombardérů, kde jim nehrozí takové nebezpečí.
Neznamená to nicméně, že je nulové, neb k červenci 2025 ztratilo ukrajinské letectvo čtyři F-16, ale tempo je poměrně nízké, takže jí většina stále zůstává. Je tedy předpoklad, že by stejná situace byla v případě Gripenů, ale jak se zdá, dojde k tomu nejdříve za několik měsíců. Ze všeho nejdříve by piloti museli projít výcvikem, a armáda je integrovat do systému.
To není zrovna jednoduché, a zřejmě ani u F-16 a Mirage 2000 není vše 100%, což je nejspíše myšleno z hlediska servisu a výměny náhradních dílů, budování infrastruktury apod., protože bez toho nemohou letouny fungovat. Gripeny by přitom vyžadovaly řadu jiných procesů. „Myslím, že by bylo obtížné zavést tři různé typy stíhaček najednou. Právě teď má (Ukrajina) F-16, a také Mirage,“ poznamenal švédský ministr obrany na briefingu v ústředí NATO v Bruselu.
V odpovědi na otázku ohledně možného přesunu Gripenů na Ukrajinu odpověděl: „Jak asi víte, letecká koalice nám doporučila, abychom se prozatím tohoto kroku zdrželi, a místo toho se zaměřili na letadla AWACS.“ Ta už na Ukrajině působí jako důležité prostředky pro zjišťování řady informací, a Ukrajině by Saab 340 AEW&C velmi pomohl, hodnotil Armádní Zpravodaj.
Gripen C/D je přitom víceúčelový stíhací letoun čtvrté generace navržený jako lehký, obratný a ekonomicky nenáročný k plnění širokého spektra misí – od vzdušné obrany a útoků na pozemní cíle, až po průzkum a výcvik. Verze C je jednomístná, zatímco D dvoumístná a určená především pro výcvik a testování nových systémů, uvádí Wikipedia s tím, že má obě i AČR.
I když dnes existuje lepší verze Gripen E/F, využívá stále relativně moderní avioniku, fly-by-wire řízení a vysoce výkonný motor RM12 odvozený od amerického F404. Konstrukce s deltakřídlem a předními kachními plochami pak dělá Gripen velmi obratný a schopný operovat i z krátkých nebo provizorních drah, což je pro Ukrajinu s provizorními letišti výhoda.
Měla by Ukrajina dostat švédské Gripeny?

