Video: Ukrajinci zaskočili ruskou logistiku 60 km v týlu neočekávanou zbraní, která tam běžně nedosáhne

S pomocí dronového „mostu“ se podařilo Ukrajincům zasáhnout ruskou logistiku u Doněcku na vzdálenost, kde by to jenom těžko čekala.

Průzkumný dron během letu i Zdroj fotografie: Michael MK Khor / Creative Commons / CC BY
                   

Ačkoliv je nejčastěji vidět, co se odehrává v první linii, neméně důležitou roli – a možná ještě o něco důležitější – hraje logistika, bez níž nedokáže fungovat ani ta nejsilnější armáda světa. Dává proto smysl ji likvidovat, neboť to pomůže předejít mnoha scénářům. V bezpečí přitom není ani v týlu, což dle redakce Armádního Zpravodaje dobře ukazují záběry (níže), na nichž Ukrajinci letěli zhruba 60 km s malými drony, aby ruskou logistiku napadli a oslabili.

60 km urazily drony díky opakovačům signálu

Útok dronem na nákladní automobily není ničím neobvyklým, k tomu dochází prakticky denně na obou stranách války – pozoruhodná je však vzdálenost, jakou se to ukrajinským vojákům povedlo, jelikož se mělo jednat o přibližně 60 km, a to pomocí malých FPV dronů. Jenomže ty mají standardně omezený komunikační dosah na třetinu až pětinu.

Ukrajinští vojáci na frontě

Video: Když taktika zvítězí, Pokrovsk může být pro Rusy pastí. Ukrajinští vojáci vytvořili blokády, aby je obklíčili

Vojáci proto v tomto případě nasadili jiné drony pro přenos signálu, které byly rozmístěny cestou k cíli, což umožnilo jejich ovládání na mnohem větší vzdálenost. I takové případy jsou sice známy, ale zdaleka jich není tolik. Jednotkám to přitom umožňuje držet se daleko od nepřátel, díky čemuž na nemohou tak snadno opětovat palbu, ani je jinak ohrozit.

Jaké bezpilotní letouny Ukrajinci zvolili, nelze určit – pouze to, že šlo o kvadrokoptéry, což je patrné dle vrtulí i způsobu manévrování. Zdá se také, že nebyly vyloženě malé, konstrukce měla možná i 1,5 až 2 m na šířku, a nejspíše byla improvizovaná, takže ji nelze pojmenovat. Armádní Zpravodaj se domnívá, že z důvodu, aby unesla větší baterii a vydržela delší let.

Švédský letoun Gripen E

EU má plán pro Ukrajinu, aby nemusela platit za Gripeny E. Zakázku za více než 1/4 bilionu korun chce zaplatit

Velikostně je srovnatelná oktokoptéra R18, která slouží v ukrajinské armádě od roku 2014, a to jako průzkumná i bombardovací. Její doba letu je však maximálně 45 minut, zatímco dolet 20 km, uvádí Wikipedia. Naopak lze vyloučit opravdu malé FPV drony jako DJI Mavic, jelikož ty uletí běžně kolem 30 minut a mají jenom malé užitečné zatížení, kdežto R18 až 5 kg.

K opakování signálu pak mohl posloužit dron Matrice 300 RTK, který vydrží letět až 4,5 h, má-li také externí baterii. Ukrajinci provedli útok před doněckým letištěm na východě země, což je oblast údajně využívaná ruskými silami pro přesun vybavení a logistiku. Viditelně zasáhli několik vozidel, v nichž mohly být různé zásoby pro vojáky, včetně potravin, náhradní díly apod. Jelikož žádné z nich nevybuchlo, nejspíše nevezlo munici, granáty ani nic podobného.

Útok na ruské nákladní automobily u doněckého letiště asi 60 km od pozic operátorů (zveřejněno 11. listopadu 2025)

Jak neočekávaná musela být pro ruské vojáky taková návštěva?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články