Ukrajinci zasáhli Suchoj Su-27 v pravý čas, zrovna byl plně vyzbrojen. Rusové ho nechali nechráněný venku

Velký úspěch si připsala ukrajinská armáda, když zasáhla dva ruské Su-27 na Krymu. Jeden z nich byl připravený ke startu, nejspíše měl zastat roli protivzdušné obrany.

Suchoj Su-27 i Zdroj fotografie: Alex Beltyukov - Tým RuSpotters / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Málokdo si ještě před několika lety mohl představit, že by ukrajinská armáda rozdávala tak tvrdé rány, jako to dělá té ruské, která je násobně silnější. Stačí jí k tomu často i primitivní prostředky, jimiž dokáže nepříteli překazit plány i hluboko v týlu. Za příklad dává redakce Armádního Zpravodaje útok na dva ruské Suchoje Su-27 na krymském letišti Belbek. Jeden z nich ukrajinští vojáci zasáhli v momentě, kdy měl startovat, a druhý, když stál v nečinnosti.

Rusové nechali letadla nechráněná na ranveji

Suchoj Su-27 je víceúčelový stíhací letoun a stíhací letoun vzdušné nadvlády, který vstoupil do výzbroje již v roce 1985, uvádí Wikipedia, a vznikl v počtu bezmála 700 kusů. I když je na dnešní poměry zastaralý, v ruském letectvu je nesmírně důležitý, jelikož z něj vychází řada modernějších letounů – jedná se hlavně o Suchoj Su-35 a Suchoj Su-34, ale i některé další.

Ruští vojáci na koních

Video: 2 ruští vojáci zkusili projet k ukrajinským pozicím na koních. Jeden byl shozen a obětován dronu, druhý nedopadl lépe

Své místo má dnes hlavně jako nosič zbraní, jimiž může Rusko útočit na Ukrajinu. Jelikož se letiště Belbek nachází na úplném jihu poloostrova Krym, je zřejmé, že by musel letět nejspíše až nad okupované území, odkud by mohl shazovat kupříkladu řízené klouzavé pumy. Ty mají obvykle dosah asi 70 km, potvrzuje Wikipedia, což je vzdálenost od jižního pobřeží Ukrajiny k Chersonu, kde podle LiveUAmap probíhají boje, takže je bombardování města nasnadě.

Su-27 nemá sice příliš velkou nosnost, na 10 pylonech zvládne až 4 430 kg, ale stále je to lepší než nic. Ze zveřejněných fotografií se nicméně zdá, že byl vyzbrojen raketami, nést může R-27 typu vzduch-vzduch i řadu dalších, což by napovídalo, že měl působit jako protivzdušná obrana možná proti dronům, ale to už evidentně nestihl, jelikož ho jeden z nich zasáhl.

V tu chvíli byl zrovna na ranveji, což značí, že měl brzo startovat. Překazit mu to je proto úspěch o to větší. A podobně dopadl i druhý z letounů Su-27, který byl však standardně zaparkován na letišti, což je vzhledem k častým dronovým útokům velmi nezodpovědné – ke všemu, když PVO zjevně není schopna zajistit bezpečnost. Pro Ukrajince to tak bylo o něco snazší.

Ruská ponorka Kolpyno třídy Kilo

Video: Rusové ukázali ponorku Varšavjanka po ukrajinském útoku. Místo poškození skryli a sami se usvědčili

Na základě vzdálenosti se Armádní Zpravodaj domnívá, že Ukrajinci využili dron An-196 Liutyi, jehož dolet je až 600 km, nese-li 75kg hlavici, případně až 2 000 km, pokud váží 50 kg, potvrzuje Wikipedia. Jeho výhodou je, že je z materiálů, které ho činí těžko detekovatelným, díky čemuž se mu také nejspíše podařilo proniknout až na letiště Belbek a tam zasáhnout.

Zda byly letouny poškozeny nebo zničeny, nelze z fotografií ověřit, ale zachycují poslední vteřiny před nárazem sebevražedného dronu. Minimálně u vyzbrojeného Su-27 se lze domnívat, že s jeho zničením pomohly právě zbraně a palivo v nádrži. Nicméně i poškození 75kg hlavicí dokáže napáchat takové škody, že je letoun po úspěšném zásahu prakticky na odpis.

Suchoj Su-27, který Ukrajinci zasáhli na letišti Belbek iZdroj fotografie: Služba bezpečnosti Ukrajiny (SBU)
Suchoj Su-27, který Ukrajinci zasáhli na letišti Belbek

Co si myslíte o neschopnosti Rusů ochránit své letouny?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články