Ruská ekonomika krvácí, válečná mašinerie přichází o miliardy. Armáda Ukrajiny zavřela největší ropný přístavu na Krymu

Rozsáhlé škody na distribuční infrastruktuře v krymském přístavu Tuapse způsobily ukrajinské jednotky opakovanými útoky, což vedlo k úplnému přerušení provozu.

Ruský tanker i Zdroj fotografie: Bruno Girin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

S cílem omezit vojenské operace ruské armády a uškodit ekonomice země útočí ukrajinské jednotky tzv. na strategické cíle včetně těch z ropné infrastruktury. Což Rusko bolí asi nejvíce. Za příklad dává redakce Armádního Zpravodaje incident z počátku listopadu 2025, kdy se jí podařilo zcela přerušit provoz v největším krymském ropném přístavu, Tuapse. Nucená přestávka trvá několik dní, uvádí Reuters, a to Rusko plánovalo vývoz v tomto měsíci zvýšit.

Citelný zásah do ekonomiky i financování armády

Na ropě je Rusko do značné míry závislé, ale také je v tomto směru soběstačné. Wikipedia uvádí, že má šesté největší zásoby na světě, což jí prakticky umožňuje ovlivňovat světové ceny. Značnou část produkce však v posledních letech zkonzumuje domácí armáda v důsledku války vedené proti Ukrajině, ačkoliv zrovna přístav v Tuapse slouží výhradně pro export.

Ukrajinská armáda se tak snaží vzít agresorovi způsob financování válečné mašinerie, v důsledku čehož mu budou scházet finance jak pro domácí zakázky, tak na nákupy v zahraničí, na nichž je v oblasti zbrojení závislý. Například Severní Korea mu dodala za 18 měsíců až 12 milionů granátů do dělostřeleckých systémů, a to měla být ruská výroba soběstačná.

Tuapse je přitom největším přístavem pro distribuci ropy na Krymu, a též jedním z největších v zemi – Ukrajinci ho považují za dočasně okupovaný, ale od roku 2014 je připojen k Rusku, takže ho redakce Armádního Zpravodaje posuzuje dle údajů z ruské strany. K 02. listopadu 2025 v něm kotvily ropné tři tankery, které v něm ovšem zůstaly i o tři dny později.

Vychází to z dobře informovaných zdrojů agentury Reuters a dat ze systému LSEG pro sledování lodí. Provoz se tak zcela v důsledku ukrajinských útoků zcela zastavil. Do jednoho tankeru stupně LR1 se mimochodem vejde běžně 310 až 550 tisíc barelů lehké sladké ropy, uvádí EIA, což představuje při ceně 1 341 Kč za barel (159 litrů) přibližně 402,5 až 737 milionům korun. Jde tedy o extrémní ztrátu. V případě plavidel typu AFRA je ztráta asi o 1/2 větší.

Navíc měla přerušit provoz také přiléhající ropná rafinerie, protože Ukrajinci poškodil celkovou distribuční infrastrukturu. V posledních týdnech provedli řadu útoků ze vzduchu i po moři, třeba do ropného terminálu sloužícího k nakládce narazili sebevražedným dronem, nejspíše Sea Baby. Ten má ve své první verzi dosah až 1 000 km, ve vylepšené pak dokonce 1 500 km.

Unese přitom náklad, tedy primárně výbušniny, o hmotnosti až 2 tun (starší verze polovinu), což znamená v případě nárazu do nákladních mol značné škody. Často se přitom nepodaří drony zničit, jelikož jsou velmi rychlé – podle Wikipedie až 90 km/h – a vojáci po nich obvykle pálí manuálně. Zničit je dokáže třeba těžký kulomet, ale jenom, pokud se trefí.

Jak citelně si myslíte, že Rusko takové přerušení pociťuje?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články