Ke zdolání vodních toků vyvinuli ukrajinští inženýři plastový pontonový přejezd, který udrží lehká vozidla, a umožní tak rychlý přesun de facto kdekoliv.
Z důvodu četných toků a vodních ploch umí mnohá sovětská, resp. ruská technika, také plavat, díky čemuž není nutné v místě stavět provizorní most. Ukrajinci ovšem přišli s řešením, jak de facto kdekoliv a velmi levně sestavit přejezd z plastových pontonů, které umožní přesun lehké techniky, myšleno civilních vozidel. Redakce Armádního Zpravodaje vychází z videa (níže), na němž ukazují, jak funguje takový dočasný most v praxi.
Plovoucí konstrukci lze rozebrat na více částí
Jednou z velkých nevýhod klasických vojenských mostů bývá, že jsou obrovské a těžké, kvůli čemuž se s nimi nelze dostat do každého místa, a navíc jsou relativně snadnými cíli. Ženisté sice mají i další řešení, včetně mostů lehkých a plovoucích, ale stále jde o poměrně drahá řešení, jejichž ztráta bude bolet. Ukrajinské pontony tak dávají smysl, a navíc je lze sestavit a nasadit už do 15 minut, což hodnotí Armádní Zpravodaj jako obrovskou výhodu.
Vzhledem k tomu, že jsou celé z plastu, může je přenášet, přetahovat a jinak s nimi manipulovat i dvojice vojáků, a redakce Armádního Zpravodaje, že nemusí jít přímo o ženisty, jelikož je konstrukce velmi jednoduchá – jednotlivé díly k sobě lze spojovat pomocí plastových šroubů v několika místech, což nejspíše nevyžaduje velké školení.
Velikostně jsou pak pontony tak malé, že je lze převážet i v osobním autě, ale lépe v dodávce, aby se jich vešlo více, a stejně tak na nějakém přívěsu. Na potřebném místě je pak vojáci spojí a položí na ně ještě dřevěnou konstrukci, aby mohla vozidla stabilně přejet. Pontony mají být použitelné za každého počasí a povětrnostních podmínek, a dokonce i v ledové vodě, kde prý nezamrzají, sdělila ve videu 61. samostatná mechanizovaná stepní brigáda.
Nejdelší most, potažmo pontonový přejezd, měřil zatím 30 metrů, ale nejspíše může být i delší. Výhodou je, že ho lze nastavovat po malých částech, takže je vhodný ke zdolání užších i širších toků. Klasická vojenská technika po něm sice nepřejede, ale malé nákladní automobily, osobní vozidla a dodávky, odhadem do 1,5 tuny, zvládne dobře.
Armády, včetně té ukrajinské, používají taková vozidla běžně. Někdy z nutnosti i v bojových oblastech, ale jinak slouží mimo ně. Armádní Zpravodaj nicméně upozorňuje, že třeba válka pomocí lehkých civilních aut, která zvládají i těžší terén, se osvědčuje již desítky let. Příkladem jsou ty značky Toyota, na něž armády montují kulomety (ale osadit je lze i jinými zbraněmi). Jde o rychlé úderné prostředky, avšak s nulovou ochranou, uvádí Wikipedia.
Jak hodnotíte nápad s plastovými pontony ke zdolávání vodních toků?

