Velká Británie si objednala skoro 140 letounů F-35B. Už teď ale zjišťuje, že je provozuschopných sotva 40 % z těch, které zatím dostala. Žádá proto okamžitou nápravu.
Znepokojení vyvolal u britského výboru pro veřejné účty stav současné flotily F-35B, z nichž má být provozuschopných zhruba jenom 40 %, uvádí v oficiálním prohlášení. Redakce Armádního Zpravodaje ale upozorňuje, že to neznamená, že by byly letouny technologicky špatné – není však zvládnuto prakticky nic kolem nich, tedy jak koordinace náhradních dílů a výcviku specialistů, tak výstavba potřebné infrastruktury nebo výroba útočných zbraní.
Britové zanedbali kolem F-35B snad úplně vše
F-35 je aktuálně nejvyspělejším letounem 5. generace na světě, a jde prakticky o jediný, jaký si mohou země Severoatlantické aliance pořídit. Sice ve světě existuje ještě ruský Suchoj Su-57, ale ten je neschopný hlavně proto, že nemá příliš dobrou úroveň stealth, a pak dva čínské, jmenovitě jde o J-31 a J-35, ale ty by byly pro Evropu, stejně jako ruský, bezpečnostní hrozbou.
Velká Británie přitom vsadila ze 100 % na F-35B, tedy variantu s možností kolmého vzletu a přistání, kterou nasazuje jak na letadlové lodi, tak z pozemních základen. Koncem září 2025 se však objevily také spekulace, že by ráda koupila nějaké F-35A coby nosiče jaderných pum B61, aby ještě více posílila schopnosti jaderného odstrašení vůči Rusku.
Jenomže velmi vyspělý letoun provází i nepříjemnosti. V říjnu 2025 upozornili dokonce sami Američané, že není ani polovina jejich F-35 schopna vzlétnout – ovšem nikoliv z důvodu poruchy nebo technických nedostatků, ale kvůli špatné koordinaci výroby a dodávek náhradních dílů, na něž tak musí čekat uzemněné. Jde tedy o něco, co lze relativně snadno řešit.
Ačkoliv je zrovna F-35B konstrukčně nejproblematičtější a nejsložitější, na žádné technické nedostatky si britský výbor pro veřejné účty nestěžuje. Vyhodnotil však, že jsou schopnosti F-35 extrémně neuspokojivé, protože lze dlouhodobě využít cca jenom 40 % flotily, za což může zejména nedostatek specialistů – techniků, pilotů, instruktorů a náhradních dílů.
Klíčová omezení pak představuje též nedostatek útočných zbraní dlouhého doletu a zastaralá infrastruktura, stejně jako neustále odkládané dokončení ubytovacích prostor a zázemí pro na základně Marham, která je ve Velké Británii domovem F-35. Pracuje tam 3 600 příslušníků služebního personálu, státních zaměstnanců a kontraktorů, upřesňuje RAF.
Jenomže ubytování pro nejméně 900 z nich je problematické. Armádní Zpravodaj připomíná, že se Velká Británie rozhodla pro koupi 138 letounů F-35B, z nichž už první provozuje z letadlové lodi HMS Prince od Wales, stejně jako z pozemních základen. Výbor každopádně žádá také objasnit plné financování programu, včetně nákladů nad rámec nákupu F-35B. Situaci aktuálně považují za katastrofální a žádají její rychlou nápravu.


