Vrtulníky včasné výstrahy Ka-31 celokovové konstrukce jsou oblíbenými stroji indického námořnictva i čínské flotily.
Rusko-ukrajinský konflikt zkomplikoval indický plán zakoupit sovětské vrtulníky Ka-31 (speciální verze Ka-29 přezdívaná malý AWACS), jež mají být nasazeny na palubě nové letadlové lodi indického námořnictva INS Vikrant. Ta má vyplout v červenci letošního roku. Ačkoli Dillí jednalo s Moskvou o nákupu celkem 10 vrtulníků Ka-31, nad zamýšleným obchodem v hodnotě 12 miliard korun se nyní vznáší řada otazníků. Země se nemohou shodnout na termínu dodání, ani na samotném způsobu platby.
Dodávka strojů byla odsouvána opakovaně
Podle informací, které pod podmínkou zachování anonymity poskytl médiím jeden z představitelů indického ministerstva obrany, pozastavila indická vláda jednání se zprostředkovatelskou společností Rosoboronexport a ruským státním holdingem Russian Helicopters na dobu neurčitou. Indie projevila zájem o nákup vrtulníků Ka-31 z Ruska již v květnu roku 2019, avšak akviziční program čelil kvůli pandemii koronaviru velkému zpoždění.
Zahraniční analytici, znalí situace v Indii, podotýkají, že k tomu mohlo dojít i kvůli známým chronickým problémům s úplatností a nekompetentností na straně indických kontraktorů a politiků. Zásadní roli ve zpoždění obchodu ale podle oficiálních vyjádření indické strany hrály nepřiměřeně vysoké náklady na výrobu vrtulníků. Jednání o akvizici bylo následně obnoveno v únoru 2022 poté, co se obě strany dohodly na fixní ceně 12 miliard korun za 10 vrtulníků Ka-31. Téměř uzavřený obchod však narazil na další zádrhel.
Kamov Ka-31 AWACS helicopter
Zveřejnil(a) Pavel Vanka dne Neděle 18. října 2015
Strany se totiž nedokázaly shodnout na vlastním způsobu platby. Sankce uvalené Spojenými státy a dalšími západními zeměmi na Rusko za jeho agresi proti Ukrajině výrazně ztížily uzavírání mezinárodních obchodů a plateb v přeshraničním platebním styku. Ačkoli Dillí a Moskva i nadála diskutují o způsobech, jak sankce obejít a v bilaterálním obchodu pokračovat, Indii trápí kromě převodu platby ještě jiné obavy.
Vzhledem k rostoucímu tlaku na ruské vojensko-průmyslové podniky panují v řadách indických představitelů pochybnosti o schopnostech Ruska dodržet případný termín zakázky na vrtulníky Ka-31 AEW. A indičtí vládní politici také poněkud sobecky předpokládají, že když trochu počkají, Rusko tlačené sankcemi ještě přehodnotí i cenu a platební podmínky ve prospěch Indie, čehož koneckonců dokázali dosáhnout při nedávných jednáních s Ruskem o dodávkách jeho plynu a ropy pro indický trh, bez ohledu na sankce po útoku Ruska na Ukrajinu.
Ka-31 je výrazně modifikovaný
Indie má momentálně k dispozici celkem 14 vrtulníků Ka-31 AEW, přičemž pořídit potřebuje pro své loďstvo dalších 10. Čtyři pro INSA Vikrant a šest pro nové fregaty indického námořnictva. Tyto celokovové vrtulníky včasné výstrahy mají sloužit námořnictvu jako nepostradatelná součást výstražného radarového systému hladinového loďstva Indie. Jako výrazné modifikace původního stroje Kamov Ka-29, využívaného pro útočné protilodní a protiponorkové mise, jsou určeny pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů pohybujících se v malé výšce nad vodní hladinou, včetně protilodních řízených střel, a hladinových plavidel protivníka.
Jsou schopny předávat informace v reálném čase o zachycených cílech velitelským stanovištím, a to palubním i pozemním, a stíhacím letounům i přímo ve vzduchu. Tato verze původní Ka-29 je typická instalací dalších palivových nádrží uvnitř boků rozšířené přední části trupu (o 500 mm), protažené až ke vzpěrám hlavního podvozku. Vrtulníky Ka-31 jsou vybaveny sofistikovaným přehledovým radarem, díky němuž dokážou odhalit cíle v okruhu až 200 km.
Nejviditelnější je instalace pohyblivé obdélníkové plošné fázované antény s délkou 5,75 m, plochou 6 m² a rychlostí otáčení 6 ot/min radiolokačního komplexu E801 Oko, jejíž elektronické bloky se nachází uvnitř nákladového prostoru. Anténa je instalována na spodku střední části trupu a v průběhu vzletu a přistání je přiklopena k břichu trupu ve směru podélné osy vrtulníku. Vyklopení nebo sklopení antény radiolokačního komplexu Oko zabere 120 s. V případě nouze lze podtrupovou anténu radaru sklopit manuálně nebo odhodit.
Protažení břicha trupu prostřednictvím široké zaoblené nástavby s úchyty, které zajišťují sklopenou anténu radaru typu Oko, až pod vystouplý „čumák“ dává novému vrtulníku Ka-31 typický vzhled. Kvůli radaru musel být modifikovaný i dvojitý příďový podvozek. Ten je nyní řešen jako zatahovatelný, aby nerušil činnost radiolokátoru. Jeho instalace se nachází na spodku protáhlých aerodynamicky upravených postranních trupových gondol, které ukrývají palubní vybavení. Díky tomu má větší rozchod (2,41 m vs. 1,40 m).
Indie je závislá na ruských zbraních
Konstrukční změnou prošel i hlavní podvozek, lze ho nyní za letu „vytáhnout“ a sklopit jako jakýsi pantograf směrem nahoru a k bokům trupu, jako pevný podvozek totiž také překážel funkci radaru. Stroj dostal novou dvojici motorů typu TV3-117VMAR na místo TV3-117VMA. Motory typu TV3-117VMAR mají vyšší stálý výkon 1 400 kW, tj. 1 900 hp oproti 1 250 kW (1 700 hp) původní motorové jednotky při shodném max. výkonu 1 618 kW (2 200 hp).
Ka-31 potřeboval kvůli vyšší spotřebě elektrické energie také instalaci silnější, a tudíž i rozměrnější pomocné palubní energetické jednotky (APU), která je nyní typu TA-14-31 a nachází se na vrchu zadní části hřbetní nástavby, v oblasti za nosnými rotory. Určení Ka-31 také přineslo záměnu a instalaci pracoviště navigátora/operátora radaru místo pracoviště zbraňového operátora. I oba piloti získali nově vybavené pracoviště s modifikovaným přístrojovým vybavením pilotní kabiny. Jeho součástí se staly dva MFD typu MFI-10-5I a dvě konsole typu PS-3-1I.
#Russia says it’s waiting for a new contract for the Indian Navy’s additional Ka-31 AEW Heli. But they don’t have any idea that the @indiannavy has already got it’s indigenous option with much better range & SAR Imaging capabilities.
— Arpan Santra (@DarkCruiser12) July 22, 2021
E-801M OKO doesn’t even stand against ELM-2022 pic.twitter.com/bS59YxA5eJ
Velitelé indické armády a námořnictva se minulý týden sešli, aby posoudili důsledky rusko-ukrajinského konfliktu na svou bezpečnostní situaci. Rovněž probírali dodávky vojenské techniky z obou válčících zemí. Neustálé odsouvání zakázky na ruské vrtulníky představuje pro indické ozbrojené složky značnou komplikaci. Neboť jak již bylo zmíněno, několik vrtulníků Ka-31 má zaujmout místo na palubě nové letadlové lodi INS Vikrant, která má poprvé vyplout již v červenci.
Kořeny indické závislosti na ruské vojenské technice přitom sahají hluboko do historie. Poslední průzkumy odhadují, že až 90 % vojenského vybavení, zbraní a technických platforem, které má nyní indická armáda ve svém arzenálu, pochází z Ruska. Přičemž téměř 86 % vojenského vybavení a techniky, jež je momentálně v aktivní službě, pochází původně ze Sovětského svazu.
Jak si podle vás stojí Ka-31 ve srovnání se zahraniční konkurencí?