Vrtulník UH-1 Huye přinesl převrat ve vojenském vrtulníkovém letectvu. Vyrobeno jich bylo tisíce kusů

Univerzální přepravní helikoptéra, kterou je možné i vyzbrojit, je užitečným vybavením mnoha armád. Vojákům poskytuje vysokou mobilitu a možnost silného úderu.

i Zdroj fotografie: Uživatel Airwolfhound / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Pokud si někdo vybaví záběr z bojů ve Vietnamu, nejspíše jako jeden z prvních mu na mysl přijdou vrtulníky vznášející se nad neprostupnou džunglí. Americká armáda je v konfliktu nasadila opravdu ve velkém množství, a tak vydláždila základy moderního používání helikoptér ve vojenských konfliktech. Stroj, který šlo na vietnamském nebi nejčastěji spatřit, byl legendární vrtulník UH-1 Iroquois známý pod přezdívkou Huye.

Americká armáda chtěla silný stroj

O užitečnosti vrtulníků se americká armáda přesvědčila během války v Koreji. Avšak tehdejší stroje měly jen velmi slabý výkon a nosnost, proto začala v 50. letech hledat mnohem silnější stroje. Nakonec se v soutěži s více než desítkou uchazečů rozhodla pro vrtulník XH-40 od společnosti Bell, jehož první prototyp vzlétl v roce 1956. V roce 1960 armáda objednala prvních 100 strojů, které byly označovány jako HU-1A. Z toho vznikla přezdívka Huye a přetrvala i poté, když se v roce přešlo na označení UH-1.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Víta Lukáše
UH-1 z boku

Jednalo se o první americký vrtulník vybavený turbínovým motorem, jenž mu dodával mnohem vyšší výkon, než měly předchozí stroje. Přesto se první motory ukázaly jako příliš slabé, a tak se brzy vyvinuly modernizované varianty se silnějšími pohonnými jednotkami a lepšími aerodynamickými vlastnostmi. První modely byly typu 204 s krátkou kabinou, do které se vešlo maximálně 9 cestujících. Pozdější typy 205 byly prodloužené, s ještě silnějším motorem a kabina pojala až 12 osob, přičemž větší byla i posádka.

Huye byl vybaven dvoulistým rotorem, který mu dodával nezaměnitelný zvuk. Delší typ 205, jenž je více známý, měl i s rotorem délku 17,4 metru a šířku kabiny 2,6 metru. Jeho maximální vzletová hmotnost činila 4,1 tuny. Mohl nést až 1 750 kilogramů nákladu, v kabině 12 vojáků nebo šest nosítek s raněnými. Stroj přistával na svou ližinách.

Huye mohl sloužit i jako bojový stroj

Cestovní rychlost vrtulníku dosahovala 205 kilometrů v hodině, jeho maximální pak 220 kilometrů v hodině. Dokázal vystoupat do výšky téměř pěti kilometrů, jeho dolet byl přes 500 kilometrů. Mnohé z vrtulníků byly ozbrojené a využívaly se i jako útočné helikoptéry nebo k podpoře jednotek. Většinou měly dvojici kulometů M60 ráže 7,62 milimetru, které byly umístěny v postranních dveřích. Dále byly vrtulníky osazovány raketomety s neřízenými raketami ráže 70 milimetrů, ale i další výzbrojí.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Víta Lukáše
UH-1 zepředu

Celkem bylo vyrobeno kolem 16 tisíc různých typů vrtulníků UH-1. Stroje se dostaly do výzbroje i mnoha dalších zemí. Vyvinuta byla i varianta s dvěma motory, která se nazývá UH-1N Twin Huey, a nakonec i UH-1Y Venom se čtyřlistým rotorem. Tento vrtulník používaný americkou námořní pěchotou si jako univerzální vrtulník pro ozbrojené síly zvolila i Česká republika. Řada prvků UH-1 byla využita i při konstrukci útočného vrtulníku AH-1 Cobra.

Zdroj: MilitaryHistory

Jaký měly vrtulníky UH-1 význam ve válce ve Vietnamu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
136 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články