Tankování paliva za letu je důležité v okamžiku, kdy má letectvo provádět mise na dlouhé vzdálenosti. Jde o obtížný manévr, který je třeba pečlivě trénovat.
Pro letce amerických ozbrojených sil je tankování za letu zdánlivě rutinní záležitostí, protože ho provádí asi nejčastěji na planetě. I když jsou v něm tedy zběhlí, ani jim se nevyhýbají nehody. Nejvážnějším incidentem posledních let je srážka tankovacího letounu KC-130J americké námořní pěchoty s mariňáckým letadlem F-35B ze dne 29. září 2020. Stíhací letoun byl ztracen a tanker se dvěma nefunkčními motory přistál na poli. Nikdo nezahynul, pilot tankeru za mimořádný výkon dostal letecký kříž.
Tankování je choulostivý a přesný manévr
Tanker s volacím znakem Raider 50 a se sídlem v Miramaru byl ten den na misi, která podporovala výcvik pilotů námořní pěchoty v arizonské Yumě. Nejprve k němu přiletěl jeden letoun námořní pěchoty, který v klidu natankoval. Později se přiblížil další, aby tento manévr zopakoval. Systém tankování za letu používaný námořní pěchotou USA spočívá v hadici s jakýmsi trychtýřem na konci, jež vlaje za tankerem. Stíhačka se musí k trychtýři přiblížit a zasunout do něho hubici na nasávání paliva.
Nejde o jednoduchý manévr, vyžaduje milimetrovou přesnost. KC-130 je vyvinut ze známého přepravního letadla C-130 Hercules. Jde o stroj poháněný čtyřmi turbovrtulovými motory, který létá cestovní rychlostí 644 kilometrů v hodině. Na palubě nese až 27 tun paliva. Je 29,79 metru dlouhý a rozpětí jeho křídel přesahuje 40 metrů. Naopak F-35B je verze stíhacího letounu s kolmým přistáním a krátkým startem. Je 15,6 metru dlouhá a rozpětí křídel má 10,7 metru. Dokáže dosahovat rychlosti až Mach 1,6.
Stíhačka se měla připojit k tankovacímu zařízení na pravoboku. Zatím z neznámých důvodů místo toho narazila do velkého tankeru. Hlavní pilot tankeru Michael Wolf později vzpomínal, že náraz byl velmi silný. Posádce odlétlo zařízení, které měla nasazené na hlavě. Pilotům se z držáků uvolnily i jejich iPady. V letadle byla díra a unikal vzduch. Situace vypadala neobyčejně kriticky.
Dva motory tankeru nefungovaly
Wolf si co nejrychleji nasadil na hlavu uvolněné zařízení a letoun se snažil dostat pod kontrolu. To nebylo nic jednoduchého, protože náraz poškodil oba motory na pravoboku. Štěstím bylo, že křidélka, směrovky i výškovky zůstaly v celku, a tak letadlo bylo částečně ovladatelné. I když v kokpitu znělo mnoho výstrah. Pozemní kontrola je navedla k nejbližšímu letišti, ale stav letadla nebyl dobrý.
Na palubě stále bylo mnoho paliva, ale pilotům nezbylo nic jiného, než se rozhodnout přistát. Naštěstí pod nimi byla zemědělská krajina plná velkých polí. Nakonec se jim 12 minut po srážce povedlo dosednout na břicho v květákovém poli a vrak bezpečně opustit. Pilot F-35 svůj letoun zachránit nemohl, ale úspěšně se z něho katapultoval. Nehoda se stále vyšetřuje a nejsou známé její přesné příčiny. Za mimořádný počin při zvládnutí krizové situace byl Michael Wolf v červnu 2022 vyznamenán leteckým křížem.