O F-35 mají zájem nejen spojenci Spojených států, ale i konkurence. Projekt bojového stroje 5. generace má kvůli tomu problémy.
Do velkých problémů se v poslední době dostal nejambicióznější a nejdražší vojenský program dneška. Bojovým letadlům F-35 dokonce hrozí přerušení výroby a odstavení větší části flotily. Vedle mnoha přetrvávajícím technickým potížím se nyní objevil i problém se součástkami. Těch je nejen nedostatek, ale část z nich může pocházet z materiálů z potenciálně nepřátelské země.
Ve stínu čínského draka
V posledních týdnech kolem programu F-35 probublává na veřejnost nepříjemný skandál, který by mohl ohrozit nejen výrobu, ale i provoz těchto nejmodernějších bojových letadel. Během bezpečnostních prověrek se totiž zjistilo, a hlavně se dostalo do médií, že magnesium použité při výrobě součástek motoru pochází z Číny. Okamžitě se rozjelo hloubkové vyšetřování.
Vzhledem ke komplikovanosti konstrukce finálního letadla a jeho systémů se koneckonců podobný problém s původem materiálů dal tak trochu čekat. Výrobní a dodavatelské řetězce zvláště u subdodavatelů jsou velmi komplikované a při požadovaných termínech dodávek velmi napjaté. A na světovém trhu je řada vzácných materiálů, kovů a chemikálií často velmi omezeně dostupná. Pro příklad nemusíme v historii chodit daleko.
Známý a legendární letoun Lockheed SR-71 byl vyráběn z titanu, jenž se prakticky všechen dovážel do USA z tehdejšího Sovětského svazu. Jinde prostě nebyl k mání. A ve světle současné mediální kampaně a sankcím proti Rusku v souvislosti s jeho agresí na Ukrajině je sice pochopitelný, ale jen těžko stravitelný fakt, že USA a další velké západní země nakupují i dnes v Rusku mnoho tun vzácných kovů a nerostů, které prostě jinde k dostání nejsou.
Dokonce objemy nákupů těchto surovin velmi výrazně narostly právě po zahájení útoku Ruska na Ukrajinu. A je přísně utajovanou skutečností, co za své dodávky Rusko vlastně vůbec dostává. Vyšetřovatelé, zjišťující původ materiálů a součástek pro finální produkci strojů F-35, poté zjistili, což se také dostalo na veřejnost, že firma Honeywell používá na výrobu turbokompresorových čerpadel například slitiny z kobaltu a samaria, které jsou také z dodávek z Čínské lidové republiky.
Pro Pentagon je to obrovský problém. Okamžitě, do úplného prověření bezpečnosti všech dodavatelů a jejich subdodavatelů, bylo pozastaveno přejímání nových strojů. Prověrky se budou týkat celkem 1 700 firem, které dodávají 300 000 součástek stihačky. Přestože se zřejmě nejedná o problém, jenž by ohrožoval technologická tajemství amerického superstroje, je to velké ohrožení celého programu. V případě zhoršení vztahů nebo války s Čínou by se pak letectva používající F-35 mohla ocitnout bez dodávek součástek či celých nových strojů.
Žádná nová věc
Již toto pozastavení je jak pro americkou armádu, tak firmu Lockheed Martin velmi nepříjemné. Znamená to, že se nesplní roční plán a místo 153 strojů bude dodáno a letectvem převzato pouhých 88 F-35. Firmu to bude stát velké peníze a Pentagon nesplní plány výcviku a bojové připravenosti. Zájem Pekingu o program F-35 není nový. Během let bylo zadrženo několik špionů, kteří se pokoušeli, nebo dokonce již získali přísně tajné informace o technice stroje.
Číně se do programu ale zřejmě podařilo proniknout i jinak. Roku 2019 se provalilo, že britskou firmu Exception PCB vlastní čínský majitel. Americké ministerstvo sice ujišťovalo, že nemohlo dojít k žádnému úniku informací, ale produkty dodávané touto firmou se ve stroji F-35 používaly v systémech ovládání motorů, palivovém nebo navigačním systému. Pracovníci firmy tak měli přístup i k citlivým datům, a ta se tak snadno přes ně mohla dostat i k čínským majitelům.
F-35 je nejdražší a nejambicióznější projekt ve vojenské historii. Letadlo má nahradit stroje s různými úkoly u všech složek americký ozbrojených sil. Má být stihačkou, bitevním a palubním strojem a u námořní pěchoty strojem s kolmým startem a přistáním. Celkem 2 443 objednaných strojů by mělo vydržet ve službě minimálně do roku 2070. Program by měl stát 1,5 bilionu USD (36,88 bilionu Kč).
Projekt byl od počátku mnohými odborníky kritizován za to, že letadlo bude pro spoustu úkolů, ale ani jeden nebude zvládat pořádně. Navíc rozhodnutí nasazovat supermoderní stroj za 80 milionů dolarů (1,93 mld. Kč) s letovou hodinou za 30 000 USD (737 000 Kč) například v nebezpečných misích, které zvládaly bez zásadního rizika pouze těžce pancéřované bitevníky A-10, je pro experty riskantní plýtvání.
Až příliš ambiciózní blesk?
I praxe v americké armádě potvrzuje, že v rámci vývoje zbraňového systému F-35 prakticky vznikly tři podobně vypadající stroje, které však mají kromě jiného i různé a vzájemně nekompatibilní požadavky na součástky a servis. Něco podobného se stalo americkému armádnímu a námořnímu letectvu s programem F-111. F-111A pro USAF a F111B pro US NAVY byly nakonec tak odlišné stroje, že to program v podstatě pohřbilo.
U programu F-35 dochází k něčemu podobnému. Tím ale odpadla základní zdůrazňovaná výhoda F-35, tedy sjednocení zásobování. Navíc se projevují i jiné problémy. Ukazuje se, že konstrukce strojů prvních sérií nebyla dostatečně dimenzovaná na požadovanou životnost a čeká je vyřazení již kolem roku 2025. Podle zprávy Pentagonu z roku 2021 měla F-35 871 technických problémů, z čehož 7 má být kritických. O co se jedná, však ministerstvo obrany USA drží pod pokličkou.
Na veřejnost se dostaly problémy s kolísavým tlakem v kabině, což mimo jiné bylo dodatečně označeno za důvod, který pilotům způsoboval za letu nesnesitelné bolesti hlavy, potíže dělalo nefunkční noční vidění, jež letce oslepovalo, atd. Více jsme psali zde. I přes tyto dílčí problémy ale stále ještě nemá F-35 jako zbraňový komplex v oblasti letecké techniky a vzdušného boje v současném světě konkurenci.