Video: největší hřbitov na světě čítá přes 3 000 letadel. Odpočívají na něm i mnohé legendy a některé jsou stále bojeschopné

K odpočinku na pouštní základně uložila americká armáda tisíce a tisíce letadel i jiné techniky. Záběry na rozlehlé „pohřebiště“ nevzbuzují nic jiného než údiv.

Největší hřbitov letadel na světě, Davis v Arizoně i Zdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
                   

Konec druhé světové války přinesl Spojeným státům nečekaný problém, a sice obrovské množství letadel, pro která již letectvo nemělo další využití. A navíc už ani nebylo potřeba udržovat tak masivní počet letounů v bojové pohotovosti. Otázkou tedy bylo, kam t nevyužité umístit. Volba nakonec padla na leteckou základnu Davis-Monthan, která se nachází jen pár kilometrů od Tucsonu v Arizoně.

Arizonské podnebí je pro skladování techniky nejvhodnější

Výběr tohoto místa rozhodně nebyl náhodný. Místní klima totiž umožňuje dlouhodobé skladování letecké techniky přímo pod širým nebem. Okolí Tucsonu je velmi horká poušť s naprosto minimální vlhkostí, která leží na vyvýšené náhorní plošině. Místní suchý a řídký vzduch tak prakticky eliminuje vznik koroze na uskladněné technice. Výhodou je také minimální růst vegetace a vyprahlá alkalická půda, která zcela nahrazuje jinak potřebné asfaltové plochy.

Airplane Graveyards Davis-Monthan Air Force Base, AZ and Mojave Airport, CA. You have heard, of course, about aging…

Zveřejnil(a) DesertUSA.com dne Pátek 10. září 2021

Jako první zakončily svou cestu na arizonském letišti transportní letouny C-47 Skytrain a bombardéry B-29 Superfortress. Brzy je následovaly i ostatní účastníci druhé světové války, například P-51 Mustang, P-38 Lightning a Boeing B-29 Superfortress. Letouny byly následně rozebírány, kanibalizovány na díly a postupně likvidovány. Postupem času našly na tomto místě odpočinek i další letouny, které letectvo a námořnictvo využívalo. Dodnes jsou tak v pouštím letišti k vidění letouny jako F-86 Sabre, F-4 Phantom II, a dokonce i části bombardéru B-52 Stratofortress.

Speciální letiště žádá speciální zařízení

V 70. letech 20. století začalo být jasné, že s narůstajícím počtem skladovaných letounů je potřeba zlepšit celý management základny. V roce 1964 tedy došlo ke vzniku nového technického zařízení označené jako 309th AMARG, al známější bylo pod názvem Boneyard (Kostnice). Zařízení má na starosti udržet vybraný počet letadel v letuschopném stavu a u jiných letounů zajistit jejich dlouhodobou konzervaci. Povinností Boneyard je také kanibalizace náhradních dílů pro letouny v aktivní službě a samozřejmě i celková likvidace zbylého šrotu.

Zařízení AMARG poskytuje naprosto kritické služby téměř všem vojenským i nevojenským složkám USA. V době své největší „slávy“ se na základně nacházelo asi 4 000 kusů nejrůznější letecké techniky. Dnes je to zhruba o tisícovku méně. Dle posledních zpráv jde o 3 150 letadel v různém technickém stavu, o 5 900 blíže neurčených motorových jednotek, a o zhruba 340 000 kusů náhradních dílů pro všemožnou leteckou techniku. Celé zařízení také uchovává různé druhy raketové technologie NASA, federálních agentur a zbylých složek americké armády.

Znáte podobné hřbitovy vojenské techniky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Kulík

Zobrazit další články