Stejně jako mnohé ozbrojené síly NATO, tak i Francie se rozhodla v reakci na válku na Ukrajině zásadně přebudovat své obrněné jednotky. Změny jsou zásadní.
Francouzská zbrojovka Roanne spadající pod koncern Nexter bude v příštích letech doslova chrlit obrněná vozidla všeho druhu. Zatímco před několika lety výrobu výrazně omezovala a měla jenom kolem 700 zaměstnanců, aktuálně je více než dvojnásobný. Největším důvodem je válka na Ukrajině, která přiměla i francouzské ozbrojené síly na situaci reagovat a připravit se na možné budoucí hrozby. Navýšení výrobních kapacit se týká tanků i různých druhů obrněných vozidel, ročně by jich mělo z továrny vyjíždět 450.
Francouzský zbrojní průmysl roste
Ještě v roce 2015 měla zbrojovka Roanne 700 zaměstnanců a počty stále klesaly, ale v současné době jich má už 1 500, a další budou nejspíše přibývat. Firma má zakázky na modernizaci francouzských ozbrojených sil, hlavně co se vojenských vozidel týče. Postarat má nicméně také o výraznou modernizaci francouzských hlavních bojových tanků Leclerc. Podle plánů tamní armády jich bude 200 modernizováno na verzi XLR. Zesílena bude jejich ochrana, dostanou nový systém řízení palby a bojiště, i dálkově ovládanou zbraňovou stanici s kulometem.
Továrna v současné době produkuje třeba bojové vozidlo pěchoty VBCI, což je vozidlo na kolovém podvozku 8×8 vybavené dělem ráže 25 milimetrů a koaxiálním kulometem. Má 4člennou osádku a místo pro výsadek 8 vojáků, ale poskytuje ochranu jenom proti střelám ráže 14,5 milimetrů. Dalším vozidlem z produkce zbrojovky je průzkumné vozidlo typu MRAP Nexter Aravis, které uveze až 6člennou skupinu vojáků a může být vybaveno stanicí se zbraní až do ráže 20 milimetrů.
Velkou zakázku tvoří Griffony a Jaguary
Společnost Roanne by se ovšem měla soustředit na modernější konstrukce. První je obrněné průzkumné vozidlo EBRC Jaguar s tříčlennou osádkou vybavené dělem ráže 40 milimetrů a protitankovými střelami Akeron MP. I to ale odolá pouze střelám ráže do 14,5 milimetrů. Druhým jsou pak moderní francouzská obrněná vozidla VBMR Griffon pro dopravu skupiny 8 vojáků. S Jaguarem má tento systém asi 70 procent společných dílů. Francie navíc tato vozidla poslala třeba do Estonska v rámci sil NATO, aby pomáhala chtánit východní křídlo aliance.
Zbrojovka by měla vyrábět i vozidlo VBMR-L Serval, což je vlastně zmenšená čtyřkolová varianta Griffonu. V příštích letech by měly francouzské ozbrojené síly odebrat více než 1 800 kusů výše zmiňovaných vozidel, ale zájem o ně je i v dalších zemích. Že se obrněné síly ve státech NATO významným způsobem modernizují podtrhuje i zájem české nebo slovenské armády o nová bojová vozidla pěchoty, měly by jimi být švédské CV90, nebo polské nákupy nových tanků a 1 400 kusů bojových vozidel pěchoty Borsuk.