NÁZOR: Letectva jednotlivých západních států jsou vybavena různými typy letadel. Musí spolu přitom intenzivně cvičit, aby v praxi dokázala úspěšně spolupracovat.
Debaty o budoucnosti českého letectva rozdělily v minulých měsících veřejnost na dva tábory. Jedni zastávali názor, že by mělo pokračovat s letounem Saab JAS-39 Gripen v modernizované verzi E, a druzí byli pro nákup amerických letounů 5. generace Lockheed Martin F-35A Lightning II. Nakonec přitom zvítězila druhá varianta, i když to bylo jasné víceméně od začátku, ale debaty pokračují i dnes. Čeští piloti sice budou používat JAS-39 Gripen C ještě několik let, ale už teď vítají každou možnost poznat budoucnost svého letectva.
Spolupráce i boj proti F-35 Lightning II
Jedním z případů, kdy mohli okusit F-35, bylo cvičení Arctic Challenge Exercise z léta 2023, které organizovalo Norsko, Švédsko a Finsko. České ministerstvo obrany v tiskové zprávě informovalo, že na něj poslalo pětici českých bojových letounů JAS-39 Gripen s odpovídajícím personálem, takže mohli čeští letci poprvé stanout tváří v tvář letounům páté generace F-35 Ligthning II, případně po jejich boku bojovat, což je situace, která na české letectvo za pár let čeká. Přechod z Gripenů bude totiž postupný, ne ze dne na den.
Čeští letci si mohli prohlédnout letouny Lockheed Martin F-35, s nimiž na akci přiletěli kolegové z Norska, Itálie, Holandska a Ameriky, které tvořily velkou část ze 150 letounů účastnících se cvičení. Právě tyto stroje se přitom stávají standardem v NATO, pořizuje si je podstatná část členů včetně Česka, jak již bylo zmíněno, přičemž jsou vlastně na mezinárodním trhu jedinými dostupnými stroji páté generace. Čína ani Rusko ty své zatím nikomu neprodaly, nehledě na to, že pořizovat si je od nich by bylo pro členy NATO nesmyslné riziko.
Vedle toho akci doprovázelo 2 700 vojáků ze 13 států světa, a k dispozic byly i transportní a podpůrné letouny, aby mohli piloti cvičit působení proti vzdušným i pozemním cílům a protivzdušné obraně protivníka, stejně jako doplňování paliva za letu nebo ostrou střelbu (té však bylo pomálu). Spolupráce letounů 4. a 5. generace byla velkou příležitostí i vhledem do budoucnosti, a již za několik let by měli na akci dorazit v F-35 i čeští piloti.
Letadlo F-35 má řadu předností
F-35A, které si země NATO pořizují, nejsou ve srovnání s jinými letadly nijak mimořádně rychlé – létají rychlostí Mach 1,6 a schopnost manévrovat je také o něco omezenější. Mají ale mnoho výhod, jednou z nich je vlastnsot stealth, což je dělá obtížně detekovatelné radary, a špatně na ně lze zaměřit i protiletadlové střely. Samy jsou přitom vybaveny výkonným radarem a dalšími detekčními systémy a dokáží sofistikovaně sdílet informace, takže jsou hlavně z větší dálky nesmírně nebezpečnými soupeři. Skvělé jsou navíc i v útocích na pozemní cíle a průzkum.
Nicméně odpověď, zda si mělo české letectvo ponechat letouny JAS-39 Gripen, nemohlo dát ani toto cvičení. Čeští letci totiž létají na verzi JAS-39C/D, ale pokud by Gripeny ve výzbroji zůstaly, jednalo by se o nové JAS-39E/F. Ty se od strojů provozovaných českým letectvem v mnohém odlišují – mají například nový typ výkonného radaru, delší dolet a řadu dalších schopností – jinými slovy, nejsou vůbec špatné a vyrovnají se třeba ruským Suchoj Su-35.
Na druhou stranu se nakonec ukázaly být dražší než F-35 Lightning II, a jejich největším kamenem úrazu je, že kromě domácího Švédska (a nově také Brazílie) o ně ve světě zatím nikdo zájem nemá. Švédové se je sice snaží udat, ale pakliže je nebude využívat více zemí, budou jejich další modernizace i zbraně zbytečně drahé – naopak u F-35 se tyto náklady rozloží mezi všechny uživatele, takže budou ve výsledku podstatně levnější.
Záběry z cvičení Arctic Challenge Exercise 2023