NÁZOR: Ukrajinská armáda potřebuje pro své jednotky spoustu BVP, ale není kde brát. Vznikají proto i sporné výtvory jako upravený starý sovětský transportér.
Ukrajinská armáda potřebuje pro boj s Rusy (kromě samotných vojáků) i velké množství techniky, a to hlavně obrněné a schopné přepravovat pěchotu po bojišti. A i když už mnohou od svých spojenců dostala, má vzhledem ke ztrátám po další neutuchající hlad. Jedním z nejjednodušších řešení je pak improvizovaně upravit nějakou techniku, jejíž účel byl původně zcela jiný. Ukrajinští konstruktéři tak přišli s bojovým vozidlem pěchoty BMP-1LB. Ovšem nutno přiznat, že vozidlo u vojáků příliš velké nadšení nevzbuzuje a je, mírně řečeno, zvláštní.
Označení klame, vozidlo vychází z MT-LB
Označení BMP-1LB by mohlo evokovat, že se jedná o nějaké upravené sovětské bojové vozidlo pěchoty BMP-1. Jak ale uvádí portál PopularMechanics, jde o zavádějící označení, vozidlo totiž nemá s BMP-1 nic společného. Jedná se o upravenou verzi sovětského víceúčelového pásového obrněného vozidla MT-LB, z čehož samozřejmě vyplývají všechna omezení této nové ukrajinské improvizace, jejíž přítomnost na frontě experti zaznamenali někdy na začátku léta 2023.
Ukraine is adapting MT-LBu vehicles from storage into BMP-1LB APCs, including with 14.5mm KPVT machine guns. Ukraine needs more armored vehicles and more armored humvees and M113 would make a difference. https://t.co/1o5n6C32VC pic.twitter.com/7VjdGT7WTU
— Rob Lee (@RALee85) September 27, 2023
Samotné vozidlo MT-LB přitom vstoupilo do služby na začátku 70. let 20. století. Jeho výroba byla levná a rychlá, SSSR jich tedy vyrobil značné množství, a stále jich má mnoho ve skladech. Sloužilo k mnoha účelům, ale má také řadu nevýhod – tou nejpodstatnější je velmi slabé pancéřování. Většinou odolá jenom palbě z lehkých ručních zbraní, ale už nikoliv z kulometu. Ukrajinští konstruktéři BMP-1LB se s tím museli vypořádat a také vypořádali, konkrétně přidáním pancíře a zástěn, což zase vedlo k nežádoucímu nárůstu hmotnosti.
Výzbroj tvoří silný „zasekávací“ kulomet
Ačkoliv bývá řada ukrajinských improvizací povedená, tato spíše ne. BMP-1LB se podle portálu MilIn potýká hned s několika problémy. Kupříkladu je vyzbrojeno dálkově ovládanou stanicí s kulometem KPVT ráže 14,5 mm a termovizí, což je silná zbraň, ale náchylná ke znečištění – nečistoty pak mohou vniknout i do pásu s náboji, a při zaseknutí zbraně zůstane vozidlo bezbranné. Největším problémem je pak zvýšená hmotnost, která má vliv i na mobilitu – v lesním terénu se vozidlo pohybuje rychlostí chůze, a na silnici až 50 km/h.
Vysoká hmotnost také znamená velikou zátěž motoru, mnohá vozidla se údajně již po zhruba stovce kilometrů porouchala kvůli problému s hnací jednotkou nebo převodovkou, takže musí osádky velmi často měnit i řemeny chladicího systému. BMP-1LB má jinak 3člennou osádku a dokáže přepravit v zadní části až 8 vojáků. I přes mnohé problémy je ale nejspíše lepší než nic. Na rozdíl od mnoha obrněných transportérů řad BTR může navíc výsadek vystupovat z BMP-1LB zadem, což ho na bojišti mnohem lépe chrání.
Adaptace MT-LB z Ukrajiny včetně BMP-1LB