NÁZOR: Ruský zbrojní průmysl má jet vzhledem k válce na Ukrajině ve speciálním režimu a chrlit jednu zbraň za druhou. O letadlech to ale nejspíše neplatí.
Ruská ekonomika přešla podle tvrzení tamní vlády na válečný stav, aby stíhala pokrývat potřeby ozbrojených sil na válku na Ukrajině. Znamená to, že je výrobě zbraní a munice podřízeno téměř vše, a průmyslové podniky by je tedy měly doslova chrlit. To se má týkat i letadel, protože i když se k frontě moc nepřibližují, přesto o ně Rusko přichází. Někdy i vlastní vinou, třeba na začátku podzimu 2023 ruská protiletadlová obrana sestřelila 2 vlastní Suchoj Su-35 Flanker-E. Výroba nových je však podle dostupných informací velmi pomalá.
Su-35 je páteří ruského letectva
V současné době vyrábí Rusko modernizovanou verzi letounu Suchoj Su-35S Flanker-M s některými vylepšeními oproti základu. Jde o velmi vyspělý letoun se skvělou manévrovatelností, v mnoha ohledech se vyrovná a v některých dokonce překoná některé západní 4. generace. Snad i proto je dnes páteří ruského letectva, kdy se jedná až na několik kusů Suchoj Su-57 Felon páté generace o jeho nejvyspělejší letoun. Letectvo ho pochopitelně odebírá, jak může, ale podle dostupných dat nových letadel moc nepřibývá.
Třeba portál MilIn uvedl, že první várku nových Su-35S dostalo ruské letectvo v červnu 2023, a jednalo se o dva kusy. Pravděpodobně stejný počet pak obdrželo v červenci. Další várka, tentokrát i spolu s letouny Su-57, proběhla v září, a zatím poslední v říjnu. U posledních dvou ale už Rusko o počtech neinformovalo. Proč? Je velice pravděpodobné, že se opět jednalo pouze o dvojici Su-35S, a tak množství tají, aby nízké počty nevzbuzovaly zbytečné otázky. Dostatkem letadel by se totiž jinak ruská propaganda téměř jistě tradičně chlubila.
Skvěle manévrovatelný a rychlý, to je Su-35
Suchoj Su-35 je posledním pokračováním řady sovětských (a později ruských) strojů, na jejichž počátku stál Suchoj Su-27 Flanker. Jedná se o dvoumotorový letoun s jednočlennou osádkou o délce 21,9 metrů a rozpětím křídel 15,3 metrů. Jeho maximální rychlost je Mach 2,25 a dokáže se nadzvukovou rychlostí pohybovat i bez použití přídavného spalování. Portál MilitaryToday uvádí, že má letoun radar typu PESA, ale některá ruská média nedávno tvrdila, že bude do nejnovějších kusů bude montován lepší radar AESA odvozený z Su-57.
Silnou stránkou Su-35 je jeho výzbroj, nést může až 8 tun různých raket nebo bomb na 12 závěsných bodech. Jednou z nich jsou radarem naváděné střely vzduch-vzduch R-37M s údajným dosahem až 398 kilometrů, a které jsou pro Ukrajince velký problém, jak jsme na ArmádnímZpravodaji psali. Letoun má pak i kanon ráže 30 mm, a vzhledem ke své vyspělosti je plný moderních technologií. Není však jasné, zda se podařilo nějak nahradit komponenty, s jejichž výrobou má Rusko problém, nebo zda je jejich nedostatek důvodem pomalé výroby.
Nasazení Suchoj Su-35S ve válce na Ukrajině