Čína deklaruje, že ani jedné straně války na Ukrajině nedodává zbraně. Přesto se ruští vojáci prohání kolem fronty ve stovkách vozů čínské výroby.
Ruská armáda ztratila ve válce na Ukrajině velké množství techniky a potřebuje ji neustále doplňovat. Ale ne vždy se pro ni daří vyrábět dostatečné počty, případně určité systémy domácí průmysl neprodukuje nebo nedosahují takové kvality – na bojišti ale mohou znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Rusko je tedy nakupuje v zahraničí a nejlepším dodavatelem mu je Čína, jejíž výrobní kapacity jsou obrovské. Ta přitom tvrdila, že ani jedné straně vojenský materiál dodávat nebude; ovšem jak vidno, neplatí to pro automobily Desertcross-1000-3, s nimiž se střetli členové ukrajinské skupiny „TheDeadDistrict“ a ukázali je na X (dříve Twitter).
Čína nemusí označovat vozidla za vojenská
Ruská armáda již čínská vozidla Desertcross-1000-3 využívá, portál MilIn uvedl, že je ukrajinští vojáci zaznamenali například v Záporožské oblasti. V současné době jich přitom má mít k dispozici kolem 530, dalších 1 600 jich je údajně v Číně objednaných, a zhruba 500 jich dorazí ještě do konce roku 2023. Agresorovi je ale dodává jako nevojenská, i když je jednoznačně armáda využívá. Jsou však vhodná i jako civilní, tedy například v zemědělství nebo v lese, zkrátka v těžkém terénu. A jak bude Čína vypadat v očích Západu její představitele netrápí.
Chinese Desertcross 1000-3 all-terrain vehicles are already showing up on the frontlines in Ukraine.
— OSINTNic (@OSINTNic) November 15, 2023
The Russian MoD bought more than 500 vehicles and plans to order another 1,500 vehicles in the near future. pic.twitter.com/p5rmMedGbX
O čínském vozidle jsou jenom omezené informace, ale z obrázků a některých dat je jasné, že jde o jakousi terénní čtyřkolku s úložným prostorem v zadní části. Ruská armáda podobná vozidla ve výzbroji nikdy neměla, a asi nejblíže by jim mohl být starý sovětský UAZ-469; ten byl z dob Varšavské smlouvy i ve výzbroji českých vojáků. Čínské vozidlo Desertcross-1000-3 je vhodné do terénu a může sloužit k dopravě vojáků a nákladu třeba do předních linií, ačkoliv není nijak pancéřované. Jeho cena je však kolem 500 tisíc korun.
Desertcross-1000-3 uveze přes 0,5 tuny
Portál ArmyRecognition uvádí, že Desertcross-1000-3 měří 3,34 metrů na délku a 1,78 metru na šířku. Některé údaje se v různých zdrojích liší, ale celková hmotnost vozidla by měla být 1 600 kilogramů, přičemž uveze až 550 kilogramů, ale jiné zdroje tvrdí, že je nosnost nižší. Vyrábí ho společnost Odes Industries a sloužit údajně může jako hlídkové, průzkumné nebo záchranné vozidlo, případně pro přepravu nákladu. Nic nenaznačuje že by bylo možné namontovat na vozidlo zbraně, ačkoliv není vyloučena nějaká ruská improvizace.
Rychlost vozidla je kolem 80 km/h a dojezd na plnou nádrž zhruba 250 km. V přední části jsou sedadla pro 3 osoby, na korbu se „nějak“ vejdou nejspíše čtyři. Konstrukce Desertcross-1000-3 umožňuje jízdu v náročnějším terénu a brodění do hloubky 40 cm. V jeho přední části je také naviják, takže může sloužit např. ke snazšímu vyproštění vozidla z bláta. Výhodou může být i jeho relativně nízká cena – pokud o něj armáda přijde, může ho velmi snadno nahradit – tedy jistě snáze než třeba velký nákladní automobil.
Čínské lidové republice je tak alespoň „ke cti“, že Rusku nedodává (snad) třeba těžké obrněné transportéry, raketomety nebo tanky, zkrátka nic vyloženě vojenského. Její představitelé nicméně museli vědět, že Rusko využije více než 2 000 vozidel Desertcross 1000-3 pro armádní účely, a ne pro správu polností a lesů, ačkoliv jich má země spoustu.