Ukrajina chce dodat až modernizované F-16. Starší verze by nejspíše na lepší ruské letouny nestačily, důvod to ale není jediný

Když už jsou F-16 pro Ukrajinu konečně schválené, naráží jejich dodání na nové požadavky Ukrajiny. Jsou sice oprávněné, ale i časově náročné.

Nizozemský letoun F-16 i Zdroj fotografie: Martijn Geerlings / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Letadla General Dynamics F-16 Fighting Falcon pomohou Ukrajině snížit jednoznačnou převahu ruského letectva, ale na nějakou zásadní změnu nestačí, ačkoliv své kvality nejednou prokázaly. Ukrajinci navíc dostanou starší verze, podle všeho půjde o Block 20 MLU, které mají oproti moderním značně omezené schopnosti. Z Ukrajiny proto zaznívají žádosti, aby byla letadla modernizována a více se tak vyrovnala i těm nejmodernějším ve výzbroji Ruska.

Potřeba jsou nové radary i moderní zbraně

Ukrajinští piloti v současnosti trénují na letadlech F-16 u svých spojenců, a na obloze nad Ukrajinou by se měly objevit někdy začátkem roku 2024. Portál MilIn s odvoláním na rozhovor s poslankyní Oleksandrou Ustinovou uvedl, že Ukrajina vede se spojenci rozhovory o tom, že by byly letouny ještě před dodáním modernizovány. Týkalo by se to především instalace nových radarů a možnosti používat nejmodernější typy zbraní. Souhlasit by ovšem musely hlavně Spojené státy americké, kde by také modernizace pravděpodobně probíhala.

iZdroj fotografie: Air National Guard / Public Domain
Moderní radar typu AESA na letounu F-16

Oleksandra Ustinová měla upozornit na to, že by budoucí ukrajinské letouny F-16 v současné konfiguraci sice zvládaly zaměřovat ruská letadla přímo bombardující jednotky na frontě, ale nemohly by lokalizovat a útočit na letadla, která odpalují řízené klouzavé pumy. Ruské letectvo konkrétně využívá FAB-500 M-62, o nichž jsme na ArmádnímZpravodaji psali, a další typy stále častěji. Takto vylepšené lze bomby svrhávat několik desítek kilometrů od cíle, tedy klidně z vnitrozemí Ruska, přičemž jsou naváděny za pomoci GLONASS.

Radar AESA dává letadlu řadu výhod

Když Ukrajinci mluví o modernizaci radarů, myslí nejspíše o nahrazení pulzně dopplerovského radaru AN/APG-66 za moderní radar AN/APG-83 typu AESA, který má F-16 Block 70/72. Oproti staršímu má mnoho výhod, umožňuje třeba rychle a na velké vzdálenosti detekovat, sledovat a identifikovat mnoho cílů, ale i operovat v prostředích nepřátelské elektronické války, uvádí MilitaryAerospace. F-16 by s ním viděly mnohem dále než ruská letadla, možná s výjimkou Suchoj Su-57 Felon; radar je navíc odolný proti rušení a má mnoho dalších schopností.

Ruský letoun Mikoyan MiG-31

„F-16 bude pro naše stíhačky Suchoj a Mikojan těžký soupeř,“ uvedl ruský vyznamenaný ex-kapitán a vojenský expert Dandykin

Lepšími zbraněmi jsou pak nejspíše myšleny nové typy střel AIM-120 AMRAAM, neboť starší verze F-16 zvládají jenom střely verze C s dosahem zhruba 105 km. Novější verze D má však dosah až 160 km a lepší navádění. I tak ale mají některé ruské střely vzduch-vzduch ještě větší dosah, i když by se tím rozdíl výrazně snížil. Ukrajinci by nakonec mohli chtít i možnost odpalovat řízené střely AGM-158 JASSM – pokud by jim je spojenci dodali, mohli by jimi přesně zasahovat pozemní cíle na stovky km daleko, vysvětluje Oleksandra Ustinova pro EuroIntegration.

Střely vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM

Jak pravděpodobná bude ochota modernizovat ukrajinské F-16?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články