Ačkoliv se mělo jednat o docela povedenou helikoptéru, její poruchovost je spíše zarážející. Stejně jako docela nízká odolnost v nepříznivém počasí.
Ještě v dobách Sovětského svazu začali konstruktéři vytvářet nástupce bitevního vrtulníku Mil Mi-24 Hind, načež přišli s Mil Mi-28 Havoc. Jeho vývoj ovšem neměl dlouhá léta prioritu, neboť SSSR (a později Rusko) dával spíše přednost projektu vedoucímu k vývoji Kamov Ka-52 Alligator. Nakonec ale dostal zelenou i projekt vylepšeného konkurenčního vrtulníku označeného Mi-28N. Do výzbroje ho přijalo i ruské letectvo, i když dle všeho preferuje více Kamov Ka-52, a vedle toho se stal úspěšným exportním zbožím známým jako Mi-28NE.
Univerzální, ale poruchový vrtulník
Mil Mi-28 je helikoptéra klasické konstrukce, tedy s jedním nosným rotorem a vyrovnávacím rotorem v ocasní části. Zkonstruována byla tak, aby dokázala bojovat s nepřátelskými tanky a obrněnými vozidly za pomoci řízených střel, a zároveň mohla podporovat pěchotu neřízenými střelami nebo kanonem. Kromě silné výzbroje má i vybavení pro operace v noci a za zhoršených podmínek, a vedle 2členné posádky i prostor až pro 3 cestující.
MilitaryToday ovšem uvádí, že studie v roce 2011 odhalila nepříliš dobrou spolehlivost Mi-28NE, neboť měl průměrnou dobu mezi poruchami 8,1 hodin, kdežto starší Mi-24 byl na tom byl s 13,9 hodinami mnohem lépe. Zda se tento handicap podařilo překonat, není jasné, ale např. v Ugandě se jeden z vrtulníků Mil-28 koupených z Ruska zřítil, uvedl Defence-Blog. Letěl v horách a oficiálně bylo příčinou pádu nepříznivé počasí, možná se tedy dostal do silného větru nebo bouře. V roce 2015 pak jiný vrtulník havaroval u Rjazaně.
Silná výzbroj je Mil Mi-28NE vlastní
Helikoptéra Mi-28 je bezesporu jednou z nejsilnějších bojových helikoptér na světě. WeaponSystems uvádí, že se může pohybovat rychlostí až 324 km/h a její dolet je 450 kilometrů. Vyzbrojena je potom kanonem ráže 30 milimetrů a k uchycení zbraní má 4 pylony, na něž lze zavěsit například až 16 protitankových střel 9M120 Ataka s dosahem 6 kilometrů, stejný počet střel LMUR s dosahem 14,5 kilometrů, případně různé neřízené rakety a další zbraně. Používat je přitom lze i v noci, protože je vrtulník Mi-23NE vybaven nočním viděním.
Největším uživatelem vrtulníků Mi-28NE je aktuálně Rusko, a to přesto, že preferuje Ka-52 Alligator, jak jsem již zmiňoval. Mi-28 se mu nicméně podařilo úspěšně exportovat – nejspíše 3 koupila výše zmíněná Uganda, a dalším uživatelem je Irák, celkem má objednáno 19 kusů, ale asi největším zahraničním odběratelem je (nebo možná bude) Alžírsko, to si objednalo dle dostupných zpráv 42 kusů, z nichž mělo první dostat již v roce 2016.