Oheň může být pro moderní bojový letoun katastrofou, ale stejně tak mu vizuálně nemusí udělat vůbec nic. Záleží to však na místě hoření a intenzitě plamenů.
Ačkoliv jsou moderní bojová letadla velice citlivé stroje plné různých technologií, jsou zároveň navrhována tak, aby byla co nejodolnější, protože musí vydržet tlaky ve vysokých rychlostech a bojových situacích, i možné poškození. Veliký problém pro ně přitom nastane, začnou-li hořet, i když existují opatření, která tomu mohou zabránit (i když ta také nefungují vždy). O něco jiná je nicméně situace na zemi, kde se mohou do letounu pustit sabotéři. V takovém momentě bude záležet, jak a kde letoun zapálí, a za jak dlouho se ho podaří uhasit.
Oheň nemusí letounu vůbec ublížit
Dobrým příkladem odolávání moderního letadla plamenům je video pod tímto článkem, na němž je vidět sabotážní útok na ruský stíhací bombardér Suchoj Su-34 Fullback. Sabotérům se dle všeho podařilo oheň založit v nasávání jednoho ze dvou motorů, a když se od letounu vzdalovali, začaly plameny sílit. Není však jasné, zda v důsledku použité hořlaviny, nebo šlo o nějaký hořlavý materiál na letounu, i když takový by tam být neměl, případně by mělo být potřeba vyššího žáru. Nejspíše je tak pravděpodobnější první možnost.
Malý oheň bez výbuchu paliva teoreticky nemusí letounu vůbec ublížit, ovšem i kdyby přežil netknutý, musel by pravděpodobně projít pečlivou preventivní prohlídkou. Portál MilIn ale dokonce naznačuje, že může v takovém případě dojít až k deformaci trupu. Z hlediska bezpečnosti je jasné, že by bez kontroly bylo riskantní s takovým letadlem vzlétnout, protože v bojových situacích bývá jeho trup vystaven silnému přetížení. A pokud by povolil, mohlo by to pro letoun i jeho dvoučlennou osádku dopadnout katastrofálně.
Výbuch paliva už by byl fatální
Ačkoliv video moc neprozrazuje, je možné, že sabotéři velmi dobře věděli, co dělají. TheDrive upozornil, že je v oblasti plamenů veliká vnější palivová nádrž, takže kdyby se podařilo vznítit vysoce hořlavé letecké palivo v ní, je jasné, že Su-34 dolétal. Následné plameny a výbuch by dozajista poškodily mnohé systémy a rozvody, a integrita trupu by pravděpodobně byla porušena tak, že by letoun nebyl ani s novým vnitřkem dostatečně odolný.
Ztráta letounu jako je Suchoj Su-34 by přitom byla citelná, neboť se celosvětově jedná o jeden z nejschopnějších k útokům na pozemní cíle, a zároveň je schopen omezeně vést i vzdušný souboj. Unese až 14 tun nákladu, uvádí Wikipedie, jednat se může třeba o řízené střely pro boj s jinými letouny, střely pro útoky na pozemní cíle, radary nebo lodě, případně pumy včetně klouzavých a přesně naváděných. Rychlost Su-34 je až Mach 1,8 a jeho bojový dolet 1 100 km, ve výzbroji ho má přitom pouze Rusko, a ho koupilo možná Alžírsko.