Jestliže se vydá ruská stíhačka MiG-29K odvážně až k hranicím NATO, mohou ji vyprovodit vyspělejší německé protějšky Eurofighter

Hlídkování za pomoci letadel poblíž hranic soupeřů je formou provokace, průzkumu i ukazování svalů. Druhá strana na to obvykle musí reagovat.

MiG-29K na letecké show i Zdroj fotografie: Dmitrij Pichugin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jestliže se chtějí soupeřící státy či jiné „útvary“ pošťuchovat, velice často k tomu užívají letectva. Stačí jenom poslat letadlo do blízkosti vzdušného prostoru soupeře, což u něj spustí poplach a bude muset reagovat. Takovéto akce běžně končí vzájemným vyprovázením a nejspíše za nimi nelze hledat nic významnějšího, i když třeba umožňují otestovat reakční dobu soupeře. Většinou jde ale jenom o udržování napětí a ukazování svalů.

Ke střetu obvykle vůbec nedochází

Jednou z klasických situací bývají akce ruských letadel poblíž hranic států NATO. Jsou přitom na téměř každodenním pořádku, a vzhledem k napětí, jaké mezi oběma stranami panuje, je třeba na ně reagovat. Rusové mohou poslat celou škálu letadel, i když zvolit například Mikoyan MiG-29K Fulcrun-D je docela nezvyklé. Na takovou provokaci mohou zareagovat třeba německé letouny Eurofighter Typhoon umístěné v Lotyšsku, uvádí Defence-Blog.

Eurofighter Typhoon odpaluje střelu ASRAAM. iZdroj fotografie: Geoffrey Lee / Creative Commons / OGL
Eurofighter Typhoon odpaluje střelu ASRAAM

Když ruský letoun zůstane v mezinárodním prostoru a nepřekročí hranice vzdušného prostoru, nic se nestane. Hlídka záchytných letounů ho jenom bude sledovat až do doby, než se zase vzdálí. Ruský letoun má v té době šanci zjistit, jak hlídkové letouny NATO reagují, ale na druhou stranu i takovýto poplach je dobré cvičení a druhé straně pomáhá zlepšovat své schopnosti. Střílet je nicméně poslední možností, vysílány jsou hlavně výzvy rádiem.

MiG-29K vzlétá hlavně z „letadlovky“

Jak by dopadl střet jednoho MiG-29K s dvojicí Eurofighterů, se velice obtížně posuzuje, i když německé letouny létají ve dvojici a jsou novější. Wikipedia uvádí, že první vstoupily do služby v roce 2003, a naopak MiG-29K je ještě z dob SSSR, přičemž je určen hlavně pro operace z paluby letadlové lodě, ale může startovat i z letiště, uvádí MilitaryFactory. Oba typy letounů mají dva motory, jsou vysoce manévrovatelné a dosahují rychlost přes Mach 2.

Operace Atlantic Resolvse, americká technika

Připravenost NATO bránit svou východní hranici prezentuje i „moře“ americké techniky v Polsku, takovou sílu by Rusko zřejmě neustálo

Vzájemný střet by rozhodly nejspíše kvality pilotů a nesená výzbroj, protože oba mohou mít oba stroje celou škálu zbraní. Ve prospěch Eurofighteru mluví fakt, že nejnovější verze má moderní radar typu AESA, o čemž si může MiG-29 nechat zdát. Lze tedy předpokládat, že by se pilot Eurofighteru snažil takové výhody využít a vypálit třeba nejmodernější západní střelu vzduch-vzduch MBDA Meteor s doletem až 200 kilometrů.

MBDA Meteor na Eurofighter Typhoon

Jak by mělo být reagováno na provokace ruských letadel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články