Japonská houfnice Type 19 patří mezi nejvyspělejší svého druhu na světě, ale přesvědčit se o tom může výhradně domácí armáda.
Japonsko dokáže produkovat velice kvalitní zbraně, což platí i pro dělostřelectvo. Ve výzbroji má ostatně kvalitní těžkou houfnici Type 99 na pásovém podvozku – japonské ozbrojené síly však potřebovaly i dělo s mnohem větší pohyblivostí, což znamená na kolovém podvozku. Technici proto zkonstruovali systém používající stejnou hlaveň jako pásová houfnice, ale dali ji na podvozek nákladního automobilu. Výsledný systém nese označení Type 19, a jak je zvykem, bude sloužit pouze japonské armádě – země totiž zbraně tradičně nevyváží.
Type 19 je srovnatelná s CAESAR a Bohdanou
Moderní japonská kolová houfnice Type 19 snese srovnání s obdobnými západními zbraněmi. Asi nejblíže by jí mohla být francouzská houfnice CAESAR, kterou si pořizuje i česká armáda, případně osvědčená ukrajinská houfnice 2S22 Bohdana. Zbraň v japonské armádě postupně nahrazuje taženou houfnici FH-70, oproti níž se může pochlubit mnohem lepším dostřelem, přesností a pokročilé schopnosti síťové integrace, uvádí WeaponSystems.
JGSDF Type 19 155 mm Wheeled Self-propelled Howitzer
10/15/2023 Camp Fuji pic.twitter.com/PSgKddzYX8— 深夜枠(自民党絶賛応援/キシダ研究所) (@XaAoJWqGMfFTjnJ) October 16, 2023
Konstruktéři ze společnosti Japan Steel Works a Mitsubishi Heavy Industries využili osvědčené dělostřelecké hlavně z pásové houfnice Type 99, k níž ArmyRecognition uvádí, že má ráži 155 mm a délku hlavně 52 ráží, což je standard u moderních západních houfnic. Japonská zbraň může pochopitelně používat běžné západní střelivo, s nímž má dosah až 40 km, což je opět srovnatelné se západními protějšky – dosah francouzské houfnice Caesar je 42 km.
Pohyblivost Type 19 je na ostrovech výhodná
Zbraň je umístěna na podvozku 8×8 nákladního vozidla HX 7, což je licenčně vyráběný Rheinmetall MAN Military Vehicles, díky němuž může dosahovat rychlosti až 88 km/h a dojezdu kolem 800 kilometrů. Vysoká mobilita je oproti pásovému podvozku výhodou v terénu japonských ostrovů. Vozidlo má navíc vzadu jakási rýč, který se před střelbou zaboří do země a tím systém stabilizuje, aby mohl bez složité manipulace a přípravy střílet.
Wikipedia uvádí, že je houfnice Type 19 také propojena se systémem velení a řízení palby, který přijímá informace o zaměřování od dělostřeleckých pozorovatelů, a že disponuje poloautomatickým nabíjením – obsluha se tedy při střelbě pohybuje venku, zatímco při přesunu je chráněna v kabině proti střelbě z ručních zbraní. Type 19 může střílet kadencí 6 ran za minutu, i když při setrvalé palbě bude kvůli zahřívání hlavně rychlost o něco nižší.