Moderní česká samohybná houfnice se v mnohém vyrovná špičkovým západním protějškům, a velikou výhodou je, že k její obsluze stačí pouze dva vojáci.
Ukrajinská armáda potřebuje v současnosti každé dělo, jaké může koupit nebo jaké jí mohou dodat spojenci. Jedním z řešení, jak doplnit její dělostřelectvo, které bylo dříve závislé hlavně na sovětských typech děl, je moderní česká samohybná kolová houfnice DITA. Ukrajinská armáda by přitom byla první, kdo by ji zařadil do výzbroje, díky čemuž by se i dočkala reálného nasazení v boji, což by mohlo přispět jejímu případnému prodeji do jiných armád.
Ukrajina bude prvním uživatelem děl DITA
Česká společnost Excalibur Army, která samohybné houfnice DITA vyrábí, jich může na Ukrajinu dodat asi šest, pakliže za ně někdo zaplatí – např. spojenci. Zbraň byla poprvé představena před zhruba 3 lety, i když v té době se jednalo o prototyp, který musel projít zkouškami. Aktuálně už je houfnice dle všeho připravena k sériové výrobě, takže stačí, aby ji někdo objednal. Ukrajinská armáda je přímo ideální, neboť ji může otestovat v reálných situacích.
Ukrajinským vojákům by nabídla DITA mnohé výhody. Jde ostatně o moderní dělostřelecký systém využívající standardní západní munici ráže 155 mm, takže může její armádě pomoci s přechodem ze sovětských systémů na západní, a navíc má mnohem lepší dosah a přesnost než stará sovětská děla. Se standardní municí umí její hlaveň o délce 45 ráží zasahovat cíle vzdálené až 39 km, uvádí Excalibur Army, a je vybavena moderním řízením palby.
Houfnice DITA je značně automatizovaná
Výhodou houfnice DITA je i to, že má vysokou míru automatizace, díky čemuž vyžaduje jenom 2 členy posádky, uvádí MilIn. Má automatické nabíjení a zásoba munice na 40 ran je uložena v otočné věži. Obsluha může navíc vše obsluhovat z bezpečí kabiny poskytující ochranu proti střepinám a střelbě z ručních zbraní, ale v případě nutnosti nebo nějaké poruchy automatického nabíjení existuje i možnost nouzového manuálního ovládání.
ArmyRecognition uvádí, že dalším plusem houfnice je její osazení na podvozek nákladního automobilu Tatra schopného poradit si i s velmi těžkým terénem. Na silnici je schopna dosahovat rychlosti až 90 km/h a její dojezd je kolem 600 kilometrů, což zároveň umožňuje velice rychlý přesun po vlastní ose na místo, kde má být DITA nasazena, a dokonce může bez přípravy přebrodit i vodní překážku o hloubce 1,2 metru.
Už jenom na základě těchto parametrů se za mě jedná o jednu z nejlepších houfnic vůbec a rozhodně lepší než ČR kupované francouzské CAESAR, i když v době, kdy na ně uzavírala smlouvu, ještě nebyla DITA ve hře. Snad by ji ale mohla armáda přikoupit.