Velký úspěch: turecký TAI Anka-3 se stává celosvětově prvním stealth bojovým dronem nové generace 100% ovládaným z letadel

Turecko je v současnosti jednou z dronových velmocí, ale možná trochu překvapivě představilo jako první na světě dron velikosti letadla, který lze ovládat z letounu.

Turecký dron Anka-3 při startu i Zdroj fotografie: Turkish Aerospace
                   

Již před několika lety začal v Turecku rozsáhlý vývoj a výroba vojenských dronů, díky čemuž je dnes země v této oblasti jednou ze světových velmocí; a v některých technologiích je možná i na prvním místě. Týká se to i vývoje jednoho ze sofistikovaných dronů označovaných jako TAI Anka-3, který by měl plnit tzv. roli loajálního wingmana, a právě Turecko je zjevně první zemí na světě, v níž může být podobný typ dronu řízen přímo z bojového letounu.

Osádka si může řídit dron sama a ihned

Letecké drony fungují v současnosti tak, že je nějaký operátor řídí z pozemního stanoviště, ale samozřejmě je logické, že by jeho obsluha mohla být také na palubě letadla. ArmyRecognition uvádí, že podobnou věc otestovalo Turecko na domácím dronu Anka-3, což posouvá možnosti dronu v případě, kdy doprovází bojový letoun na akci. Osádka letadla může okamžitě reagovat a nespoléhat se jenom na to, co udělá nějaký člověk na zemi stovky kilometrů daleko.

Turecký dron Anka-3 za letu iZdroj fotografie: Turkish Aerospace
Turecký dron Anka-3 za letu

Dron Anka-3 by měl v budoucnu nejspíše spolupracovat s tureckým letounem 5. generace TAI KF Kaan, a stejně jako tento letoun by měl mít prvky stealth, což by mohlo spolupracující dvojici dopomoci například k průnikům protivzdušnou obranou nepřítele. Wikipedia uvádí, že je Kaan vyvíjený i v dvoumístné verzi, takže logika napovídá, že by dron doprovázel dvoumístný letoun. Hůře si lze představit, že se pilot moderního bojového letounu stará nejen o jeho chod, ale i o let doprovázejícího dronu – naopak operátor tuto úlohu snadno zastane.

Anka-3 by měl zatím hlavně bombardovat

První let tureckého dronu se uskutečnil v roce 2023, uvádí Wikipedia, a má tvar létajícího křídla, což by mu mělo v kombinaci s různými materiály zajistit vlastnost stealth. Je podobně veliký jako letadlo, na délku má 17,5 metrů a rozpětí jeho křídel je 8 metrů, přičemž by měl dosahovat max. rychlosti až 830 km/h. Jeho nosnost je potom kolem 1 300 kilogramů a podle všeho by měl plnit hlavně mise, při nichž bude útočit na různé pozemní cíle.

XQ-58 Valkyrie

Kratos XQ-58 Valkyrie je nejvýkonnější bezpilotní letoun světa, který může sekundovat F-35. Jeho cenovka ale překvapí, je „nízká“

Twz uvádí, že by měl mít Anka-3 dvojici vnitřních prostorů k nesení munice, jednat se může například o pumu Mk82 o hmotnosti 450 kilogramů – vybavená konverzní sadou se navíc stává naváděnou a klouzavou. Zatím není jasné, zda by dron mohl nést i nějaké střely typu vzduch-vzduch nebo zbraně pro útok na hladinové cíle, ale každopádně se zařazuje do rodiny podobných dronů vyvíjených ve světě – příkladem může být australský Boeing MQ-28A Ghost Bat, který má využívat americké letectvo, a protějšky konstruované Čínou.

Turecký dron Anka-3 řízený z letadla

Co si myslíte o tureckém dronu Anka-3?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články