Čínská loď poškodila komunikační kabel u Tchaj-wanu. Mohlo se jednat o nehodu, ale ke stejnému incidentu došlo jenom o pár měsíců dříve.
Napětí mezi Čínskou lidovou republikou a Tchaj-wanem se opět vyostřilo poté, co nákladní loď poškodila komunikační kabel ostrovní země. Vypadat to mělo jako nehoda, ale nejedná se o první evidovaný případ, kdy k něčemu takovému došlo. Jelikož se podařilo komunikaci přemostit na záložní řešení, nebylo narušení tak kritické. Čínská loď měla přitom cizí vlajku.
Čínská loď poškodila kabel a nemohla se vrátit
K incidentu došlo již 3. ledna 2025 v ranních hodinách, konkrétně v 07:00, ale první zprávy o něm začaly přicházet až téměř o hodinu později. Čínská nákladní loď Shunxin 39 plující pod vlajkou Kamerunu proplouvala přístavem Jilong, informuje MilIn. Kabel přitom vykazoval od rána stav rušení, ale zřejmě nedošlo k jeho okamžité kontrole.
Ještě téhož dne, kolem 16:40, pak obdržela tchajwanská pobřežní stráž hlášení o poškození čtyř částí komunikačního kabelu a vyslala hlídkový člun z 1. flotily pobřežní stráže, aby obhlédl situaci. Detekováno bylo zmíněné čínské plavidlo asi 13 km od mysu Yehliu na severu Tchaj-wanu, které vzala pobřežní stráž pod doprovod a nařídila mu návrat zpět do přístavu Jilong.
Rozkaz ale čínská loď nesplnila kvůli špatným povětrnostním podmínkám a pokračovala do mezinárodních vod směrem k Jižní Koreji. Incident je vyšetřován, nicméně platí, že bude-li chtít Shunxin 39 v budoucnu plout do zmíněného přístavu, bude muset nejdříve požádat o povolení, načež ji doprovodí tchajwanská pobřežní stráž, aby nedošlo k další „nehodě“.
Čína nefiguruje v poškození komunikace poprvé
Uvedený případ je podezřelý přinejmenším proto, že už jiná čínská loď způsobila dříve totéž, když přerušila komunikační kabel mezi Finskem a Německem, uvádí Yle. Stalo se tak 18. listopadu 2024 a jednalo se o jediné spojení svého druhu se střední Evropou. Stejně jako v případě výše ale nelze přesně určit, zda se jednalo o náhodu nebo úmyslnou sabotáž.