Kanibalizování letadel pro udržení jiného v chodu je běžnou praxí. Ale spojit dvě rozbitá v jedno, to se děje velice zřídka.
Pokud je nějaký letoun při nehodě silně poškozen, inženýři vyhodnocují, zda ho opravit. Následky mohou být tak veliké, že to je buď téměř nemožné, případně finančně velmi náročné. Na druhou stranu odepsat letadlo, jakým je Lockheed Martin F-35 Lightning II, je veliká škoda, protože jde o opravdu drahý kus techniky. Pokud je tedy šance udělat ze dvou poškozených strojů jeden funkční, může to být výhra, ačkoliv je za tím spousty práce.
Spojení dvou F-35 není jednoduché
V současnosti je F-35 jediným vyráběným západním letadlem 5. generace a zájemci na něj doslova stojí několikaleté fronty. Wikipedia uvádí, že se jeho cena v roce 2024 pohybovala kolem 82,5 milionů dolarů (asi 2 miliardy Kč). Není proto divu, že když americké letectvo mělo dva stroje havarované a takzvaně na odpis, uvažovalo, co s nimi.
Nakonec se projektu ujala základna Hill v Utahu. Její zpráva uvádí, že byl jeden letoun poškozen při zřícení příďového podvozku, kdežto druhému vyhořel motor. Technici museli jednotlivé části pospojovat dohromady nebo například přestavět kokpit, ale to samo o sobě nestačilo. Moderní letoun je sofistikovaný počítačem řízený systém, který museli technici z Lockheed Martin kompletně překonfigurovat. Jediná chyba by mohla znamenat ohrožení pilota.
Spojený letoun F-35 úspěšně létá
Kompletní rekonstrukce letadla spojením dvou strojů provedená poprvé v historii fungování F-35 stála kolem 6 milionů dolarů (146 milionů Kč), takže se určitě vyplatila. Letectvo má tak k dispozici plnohodnotný letoun schopný plnit různé druhy misí. Americké letectvo ho popisuje jako prostředek kombinující utajení, fúzi senzorů a bezprecedentní situační povědomí. Je jednomotorový, s maximální rychlostí Mach 1,6, a schopností nést široké spektrum zbraní.
Zkušenosti s podobnými opravami se mohou technikům hodit, protože třeba při válečné situaci by se jim do rukou mohly dostávat vážně poškozené stroje, jejichž spojení je rozhodně rychlejší a levnější než stavba nových. Armády se ale o podobné postupy pokouší spíše výjimečně. Francouzské námořnictvo třeba raritně spojilo dvě útočné jaderné ponorky, jak psal Armádní zpravodaj v července 2023, a výsledný výstup se má vrátit do operační služby.