HMS Zubian je vyvedená improvizace Královského námořnictva z 1. světové války, která potopila německou ponorku

Vyřadit poškozenou moderní válečnou loď není levná záležitost, výjimečně se však může povést její spojení s jinou, a dát tak vzniknout zcela novému plavidlu.

Frankenstainova loď HMS Zubian i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Během první světové války sloužil v britském královském námořnictvu podivný torpédoborec známý pod jménem HMS Zubian. Nevznikl přitom jako samostatná loď, což naznačuje i jeho jméno Zubian složené ze dvou jiných jmen – Zulu a Nubian. Na svět se podíval díky spojení trupů dvou torpédoborců britského námořnictva v roce 1917, přičemž se plavidlo ukázalo v bojových akcích jako velmi životaschopné a schopné spolehlivě ničit.

Zulu a Nubian byly silně poškozené

Britská admiralita nechala mezi lety 1905 až 1908 postavit 12 torpédoborců třídy Tribal. Jednalo se o poměrně malá plavidla o délce zhruba 85 metrů a výtlaku až 940 tun. A právě mezi nimi byly i torpédoborce HMS Zulu a HMS Nubian. Oba se přitom staly po vypuknutí 1. světové války součástí tzv. Doverské hlídky (v Doverské, též Calaiské, úžině mezi VB a Francií). Nubian ale zasáhlo 26. října 1916 torpédo a Zulu pak 8. listopadu 1916 najel na minu. Incidenty si vyžádaly i několik životů členů posádek, ale obě plavidla přežila.

Britský torpédoborec HMS Zulu, jeho příď posloužila v vytvoření HMS Zubian iZdroj fotografie: Public Domain
Britský torpédoborec HMS Zulu, jeho příď posloužila k vytvoření HMS Zubian

Škody byly ovšem velmi rozsáhlé a zdálo se, že oprava nemá smysl. Někteří velitelé si ale všimli, že je každé ze shodných plavidel poškozeno přesně na opačné straně, načež vznikl nápad je spojit. Torpédoborce tak byly odtaženy do loděnice Chatham, kde zůstala ze Zulu příď, a z Nubian zase střední a zadní část. Výsledné „frankensteinovské“ plavidlo bylo opětovně zařazeno do služby v červnu 1917. Námořnictvo pak improvizaci nakonec vtipně pojmenovalo spojením jmen původních lodí, čímž vznikl nový torpédoborec HMS Zubian.

HMS Zubian potopil německou ponorku

Spojení lodí v jednu přitom její schopnosti nijak neovlivnilo. Jednalo se o plavidlo vyzbrojené 2 děly BL 4 v L/40 Mark VIII, které doplňovaly 2 torpédomety. Dosahovalo rychlosti až 33 uzlů a na jeho palubě sloužilo 68 námořníků. Posádce HMS Zubian se v únoru 1918 podařilo v Doverské úžině zaskočit německou ponorku UC-50 při kladení min, a za pomoci hlubinných pum ji potopit. V dubnu se pak loď účastnila ostřelování belgického města Ostende. Už rok po skončení 1. světové války byl však HMS Zubian jako zastaralý poslán do šrotu.

Sherpa 2AM, spojení osvědčeného obrněného vozidla a drážkovaného minometu představuje neobyčejně účinnou zbraň

Využití zničené vojenské techniky však není zcela výjimečné. Moderním příkladem je francouzská jaderná ponorka Perle, jejíž příď byla zničena požárem, a nahradila ji tak příď z vyřazené ponorky Saphir. K podobným případům pak dochází více než častěji i ve válce na Ukrajině. Výjimkou také není například odstrojování poškozených ruských či ukrajinských tanků a využití komponentů při opravě jiných poškozených strojů. Obvyklé je i montování vyřazených námořních věží na obrněné transportéry a vytváření provizorních protiletadlových zbraní.

Měla by armáda recyklovat všechnu vyřazenou techniku?

Zdroj: TheDrive
Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články