Modernizace F-35 na verzi Block 4 nabrala oproti plánu veliké zpoždění, ale nakonec už odběratelé dostávají letouny plně vybavené.
Americký F-35 Lightning II je doposud jediným letounem páté generace, který je reálně dostupný pro západní státy. Výrobce Lockheed Martin na něm pochopitelně stále pracuje, aby zlepšoval jeho schopnosti nebo mu umožnil používat nově vyvinuté zbraně. Dlouho očekávanou modernizaci byla verze Block 4 vybavená systémem TR-3, a redakce Armádního Zpravodaje se domnívá, že i přes její opoždění přináší letounu zásadní posun.
Modernizace F-35 je hodně radikální
Systém TR-3, který je základem modernizace Block 4, přináší do F-35 nový hardware a software, popisuje FlightGlobal. Údajně jde o nejagresivnější modernizaci v historii, která mu dodá nejenom vyšší výkon zpracování dat, ale hlavně nové senzory, zbraně a lepší schopnosti spolupráce – pravděpodobně je myšleno s letouny, drony, ale i dalšími složkami ozbrojených sil. Block 4 by měl být základem i 24 letounů objednaných Českou republikou.
Problémem však je, že měl být TR-3 v letounech zavedený již někdy v roce 2023, jenomže se program potýkal se zpožděním a zvýšením nákladů, uvádí DefenseOne, takže musel být přepracován. Vázly kvůli tomu i dodávky takto vybavených letadel, ale již by jich mělo být hotovo kolem 200 kusů. Zvýšení nákladů je špatnou zprávou pro všechny, kdo uvažují o koupi. Letoun určitě nebude nijak zlevňovat, domnívá se Armádní Zpravodaj. Cenovka je zhruba na 80 milionech dolarů (1,73 miliardy Kč), a výrobce musí náklady v budoucnu pokrýt.
F-35 dostane nový radar i zbraně
O modernizaci Block 4 je známo, že by měla do budoucna zahrnovat nový výkonnější radar AN/APG-85, uvádí Wikipedia. Není ovšem jasné, zda bude instalovaný i do starších letadel, nebo jim zůstane starý; možné je obojí. Jde pochopitelně o radar typu AESA, který je schopen nejen odhalovat vzdušné cíle na dlouhé vzdálenosti, jako jsou letadla, drony či řízené střely, ale též slouží k mapování pozemních cílů ve vysokém rozlišení.
Z nových zbraní by měla být integrována evropská střela vzduch-vzduch MBDA Meteor, a ArmyRecognition uvádí, že má být letoun schopen používat i americkou AIM-260 JATM, která je odpovědí na ruské a čínské střely vzduch-vzduch dlouhého dosahu. Také má ale umožnit používání protilodní střely AGM-158C LRASM s dosahem minimálně 370 kilometrů a malých střel s plochou dráhou letu SPEAR 3 s dosahem přes 140 kilometrů.
Jak důležitá je podle vás modernizace letounu F-35 na Block 4?


