Odtajněno: Norsko poskytlo Ukrajině více než dvojnásobek F-16. Velké posílení jí hodně pomohlo, zvládají i ruské Su-35S

Oficiálně chtělo Norsko dodat mnohem méně F-16, než kolik jich nakonec bylo. Odtajnila to však až výroční zpráva o vývozu konvenčních zbraní.

Zakonzervovaný vyřazený F-16 ADF i Zdroj fotografie: Uživatel aeroprints.com / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ještě na začátku války bylo ukrajinské letectvo velmi zastaralé, jelikož mělo pouze letouny jako MiG-29, Suchoj Su-27 nebo Suchoj Su-24M, ale dnes provozuje i F-16, potvrzuje Wikipedia, z nichž jsou mnohé verze MLU, která je srovnatelná s ruskými Suchoji Su-35S. Nikdo ale veřejně přesně neví, kolik jich nakonec Ukrajina obdržela, ačkoliv postupně unikají informace, z nichž to lze alespoň částečně dovodit. Armádní Zpravodaj se věnuje tématu dlouhodobě a zaznamenal ve výroční zprávě o dovozu a vývozu konvenčních zbraní, kolik jich poskytlo Norsko.

Ne všechny norské F-16 musí být letuschopné

Rozbor, kolik F-16 mohlo Norsko poskytnout Ukrajině, prováděl Armádní Zpravodaj už v květnu 2025, a s rozdílem jednoho letounu se s nově zveřejněným počtem shoduje. Původně jich měla severská země 57, z čehož ale koupilo 32 rumunské letectvo, jak potvrdilo norské ministerstvo obrany, a ve stejném roce oznámilo také prodej až 12 letounů F-16 americké výcvikové službě Draken International. Zbývat jich tedy mělo až 13 dle odhadů Armádního Zpravodaje.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Sovětský letoun MiG-29

Záběry ukazují precizní úder MiG-29 na ruské velitelské centrum, a jako bonus to odnesl i sklad munice a paliva

Nakonec ale některý ze zájemců evidentně koupil o jeden letoun méně – pravděpodobně výcviková služba Dranken International, jelikož Norsko dodalo Ukrajině čtrnáct F-16. Zajímavé je, jak se informace rozchází – zpráva totiž zmiňuje, že jich původně mělo být pouze šest, ačkoliv se tamní politici nechali nejednou slyšet, že uvolní všechny zbývající.

Krok by to byl logický, jelikož Norsko nahradilo F-16 letouny F-35, a dokonce jako první partnerská země obdržela všechny objednané. Armádní Zpravodaj v dubnu 2025 informoval, že na její letecké základně přistály poslední z 52 objednaných. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že zpráva nespecifikuje stav zbylých osmi letounů, takže je možné, že nejsou letuschopné.

Sloužit by mohly na náhradní díly, což by korespondovalo s tajnou dodávku draků a dalších komponent F-16 na Ukrajinu ze strany amerického letectva. Ale těžko soudit, jaká je realita, neboť ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj už v listopadu 2023 žádal modernizaci letounů, které chtějí západní spojenci dodat – jinak by měly hodně omezené schopnosti. Ve hře je tedy i varianta, že byly alespoň některé z osmi nadbytečných F-16 opraveny.

Bombardér Su-34 ruského letectva

Potupa ruského vojenského průmyslu: Su-34 a Su-35S mají zásadní podíl západních dílů, odhalila studie

Norské F-16, ačkoliv není jejich počet zanedbatelný, však zdaleka nejsou jediné. Dokonce 30 se jich rozhodla Ukrajině věnovat Belgie, která to redakci Armádního Zpravodaje potvrdila v květnu 2025 s tím, že bude moci přesun uskutečnit, jakmile obdrží náhradu v podobě objednaných F-35; což už se možná blíží, jelikož by měla brzy dostat první z nich.

Jak hodnotíte úspěchy F-16 na Ukrajině?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Zobrazit další články