Společný projekt FCAS evropského letounu 6. generace je v ohrožení. Francie chce dominantní podíl, jinak vyvine vlastní řešení.
V současnosti dominují nebi letouny 5. generace, proti nimž stále nemají dostatečnou obranu ani ty největší armády. Již v polovině příštího desetiletí by však měly přicházet vyspělejší generace šesté – jenomže vývoj toho evropského známého jako FCAS drhne. Francie usiluje o dominantní 80% podíl, což se ostatním nelíbí. Redakce Armádního Zpravodaje vychází z informací Hartpunkt, které odkazují na šéfa Dassault Aviation.
Dassault by prý zvládl 6. generaci sám
Náklady na vývoj letounu šesté generace jsou obrovské, a proto se některé země spojily, aby je sdílely. Každá ovšem vznáší nějaké požadavky, co by měl splňovat, s čímž jiné nesouhlasí a projekt tak drhne. V Evropě je to FCAS (Future Combat Air System), na němž se dle Wikipedia podílí Francie, Španělsko a Německo, které však už dříve hrozilo, že se vydá vlastní cestou.
S tím, jak to v projektu je, jsou zřejmě nespokojeni všichni už jenom proto, že si ho chce z většiny nárokovat Francie, která touží po 80% podílu. Šéf francouzské letecké společnosti Dassault Aviation, Eric Trappier, přitom v minulosti několikrát upozornil, že podle jeho názoru může postavit novou stíhačku 6. generace bez podpory třetích stran.
Kdyby totiž Francie nedosáhla v programu svého, je alternativou její odstoupení. Armádní Zpravodaj je však názoru, že na takovou podmínku ostatní země nepřistoupí, min. Německo, které je samo evropskou zbrojní velmocí, a není pravděpodobné, že by se chtělo nechat připravit o dodávání klíčových systémů do vyspělého evropského letounu.
Armádní Zpravodaj je názoru, že v tom Francie vidí obrovskou příležitost, jak posílit postavení na evropském zbrojním trhu. O to se pokouší i alternativou k americkému raketometu M142 HIMARS, ale její vývoj se zřejmě zpožďuje, a konkurenci letounu 6. generace by pak mohlo nabídnout několik dalších zemí. V nějaké fázi na něm pracuje švédský Saab.
Co všechno by měl bojový letoun 6. generace umět, není v tuto chvíli přesně definované. De facto ve všech směrech by měl ovšem být lepší než generace 5., a to zejména v oblasti stealth, aby byl těžko zaměřitelný radary. Samozřejmostí jsou pak vyspělé radary a další senzory, stejně jako spolupráce s doprovodnými drony, které mu mohou být velikostí podobné. Armádní Zpravodaj hodnotil, že by měl mít FCAS dokonce podobnost s ruským Su-57.
Jak vidíte budoucnost programu FCAS?


