Futuristická stíhačka „Ďábel“ může být sólovým řešením 6. generace z Evropy, i když není jasné, k čemu vlastně projekt slouží

Ačkoliv se už země podílí na projektu bojového letounu šesté generace, představilo zároveň vládou financované centrum možné konkurenční řešení.

Možná podoba letounu FCAS i Zdroj fotografie: Airbus
                   

Ve světě běží hned několik programů na vývoj bojových letounů 6. generace, u nichž se předpokládá zařazení do výzbroje v druhé polovině 30. až 40. letech 21. století. A třeba do Future Combat Air System známého pod zkratkou FCAS je zapojeno spolu s Francií a Španělskem také Německo – země se spojily, aby využily své kapacity a rozdělily se o výdaje na velice nákladný vývoj. Ale Německo se možná může vydat i vlastní cestou nebo zvážit členství v jiném.

Nikdo neví, kam vlastně Devil (Ďábel) patří

Projektem možného německého letounu nové generace je stroj označovaný jako DLR-FFD Devil, česky Ďábel, a pracuje na něm tým vědců z German Aerospace Center DLR, uvádí MilitaryView. Objevily se i fotografie makety možné podoby, ale vše je zahaleno do mnoha nejasností. O letadle informuje hned několik portálů, ale samotné centrum o něm na svých internetových stránkách nemá ani slovo. Přitom jde o instituci placenou německou vládou, a ta se oficiálně podílí na programu FCAS, o čemž informace neskrývá.

TechWp spekuluje, že může jít o nezávislou spolupráci Německa na programu Global Combat Air Programme známém i jako GCAP, na němž spolupracují Japonsko, Velká Británie a Itálie. Tvary každopádně naznačují, že půjde o letoun se schopností stealth, takže bude buď 5. generace, na níž v Evropě nikdo nepracuje (nepočítáme-li Turecko), nebo by se muselo jednat už o letoun generace šesté. V jeho vývoji ale ještě zůstává nejasná cesta Švédska.

„Ďábelský“ letoun má dosahovat rychlosti Mach 2,6

Z prezentovaných údajů vychází, že by měl mít letoun Devil nosnost zbraní kolem 8 tun, z čehož by mohlo být 1,8 tuny uloženo ve vnitřním prostoru letadla, aby byla zachována schopnost stealth. Jeho dolet by mohl být až 2 000 kilometrů, a efektivní, i když nižší dostup kolem 15 kilometrů. Maximální rychlost by pak měla činit Mach 2,6, uvádí EssaNews, což by z něj dělalo jeden z nejrychlejších bojových letounů na světě.

Britská stíhačka 6. generace Tempest

Britové vyvíjí vlastní stíhačku 6. generace Tempest: bude tím nejlepším ve světovém žebříčku, její havárie bude téměř nemožná

Z pouhého modelu ale nelze v žádném případě nic vyvozovat – neznamená to, že vývoje skutečného letounu opravdu začne, ani že bude vypadat stejně. Je ale možné, že chce mít Německo alternativní řešení pro přípa, že by selhal jeho společný projekt s ostatními zeměmi. Další možností pak je, že se jedná jen o jakýsi vědecký výzkum, jehož výsledky pak mohou být přetavené právě do vývoje budoucího evropského letounu 6. generace.

Co podle vás předznamenává model letounu Devil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články