Ruský letoun Su-57 má tolik nedostatků, že možná není ani strojem páté generace. Přesto na něm lze najít i velice pozitivní prvky a schopnosti.
Nejlepším současným bojovým letounem Ruska je Suchoj Su-57 Felon, který je sice pokročilý a doma označovaný za 5. generaci, ale u mnoha odborníků to budí pochybnosti a nejsou si jistí, zda ho do této kategorie zařadit. Největší problém je jeho schopnost stealth, ale přesto redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala v čínském magazínu ChinaMil úvahy o tom, že i když to může být jeho slabina, rozhodně má také silné stránky.
Slabé stealth a nejnižší počet na světě
Rusko vyvíjelo Su-57 komplikovaně a dlouhá léta. Jeho první let se uskutečnil již v roce 2010, ale do výzbroje byl zařazen až v roce 2020, uvádí Wikipedia. Existuje navíc jenom v nízkých počtech, odhady mluví zhruba o 30 ks, což je nejméně ze všech letadel 5. generace na světě. Opakovaně se mluví hlavně o slabině v podobě nízké schopnosti stealth. Konstrukce letadla si dokonce vysloužila posměch v Číně, kam ho Rusko poslalo na přehlídku.
Ale přesto se někteří čínští odborníci letadla zastávají. Tvrdí, že i když stealth nemusí být jeho silnou stránkou, může to vyvažovat jinými věcmi, které by mohly inspirovat konstruktéry jiných letounů ve světě. První z nich je jeho vysoká manévrovatelnost, druhou pak unikátní umístění radarových antén, jimiž získává mnoho informací. Teoreticky by díky tomu mohl pilot slabiny vykompenzovat, zkrátit vzdálenost mezi ním a nepřátelským letounem páté generace, a pak ho sestřelit v souboji zblízka, v čemž má Suchoj Su-57 vynikat.
Su-57 má antény na boku i křídlech
Radary jako Su-57 nemá žádný jiný letoun na světě. GlobalSecurity vysvětluje, že nemá jenom klasickou soupravu v přední části, ale také radarové antény po stranách, a další dokonce na křídlech. Díky tomu může mít velmi dobrý přehled o svém okolí a zaznamenat nepřátelský letoun, ale také blížící se střelu. Když o ní přitom bude vědět včas, může se jí díky vysoké rychlosti a supermanévrovatelnosti vyhnout, a naopak se přiblížit soupeři.
Suchoj Su-57 má totiž vektorování tahu motorů, což mu umožňuje dělat až neuvěřitelné obraty. Americké letectvo na své stránce uvádí, že Lockeed Martin F-22 Raptor má také vektorování tahu, ale jenom dvoudimenzionální. Oproti tomu ruský Felon má třídimenzionální, tedy lepší. Redakce Armádního Zpravodaje nedokáže posoudit, zda by kombinace radaru a manévrovatelnosti opravdu Su-57 stačila či nikoliv, přesné údaje nejsou známé, a do žádného skutečného boje Rusko letoun ještě nikdy neposlalo, k čemuž může mít důvod.
Navíc je nutné zdůraznit, že k bojům na opravdu krátké vzdálenosti dnes nedochází, ale probíhají vyšší desítky, a někdy i přes 100 km, za hranicí viditelnosti. Spoléhat se tak v souboji právě na to, že proběhne na stovky metrů nebo jednotky kilometrů, není zrovna moudré. Ale aspoň při úhybných manévrech bude mít vysoká manévrovatelnost svůj význam.