Video: Největší ostuda MiG-29 těsně před pádem komunismu v ČR. Na letecké show v Paříži se zřítil, ale pilot byl machr

MiG-29 měl být letounem schopným vyrovnat se většině západních bojových protějšků. Při vystoupení před západním publikem ale dopadl neslavně.

MiG-29 při vzletu i Zdroj fotografie: Uživatel Airwolfhound / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Sovětský svaz se snažil na konci studené války vyrovnat technologický náskok Západu v letectvu, takže přišel s několika letouny, s jejichž pomocí toho měl docílit. Jedním z nich byl Mikoyan MiG-29 Fulcrum disponující na tu dobu s velmi dobrými parametry. Ovšem i takový letoun si může utrhnout velikou ostudu. Redakce Armádního Zpravodaje připomíná záznam (níže) z hodně nepovedeného letu před západním světem, když skončil v plamenech.

Sověti se chtěli pochlubit v Paříži

Níže jsou záběry z Pařížského aerosalonu v červnu 1989, kam SSSR, jehož vztahy se Západem se velice zlepšily, poslal výpravu s cílem se před desítkami tisíc diváků blýsknout. Jedním z letadel byl MiG-29 pilotovaný zkušeným zkušebním pilotem Anatolyjem Kvočurem, uvádí TheAviationGeekClub. Byla to přitom i příležitost zaujmout letadlem nějaké zahraniční delegace a zajistit si export, což mohlo pomoci oslabené sovětské ekonomice.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Švédský letoun Gripen

Ukrajinské letectvo Gripeny dostane. Švédsko má ale podmínku, že se nezapojí do války s Ruskem

Na videu je konec demonstračního letu, ale není na něm vidět, že z pravého motoru vyšlehly plameny – až reakce pilota. Ten se snažil let korigovat tahem druhého motoru, ale měl příliš malou rychlost a nízkou výšku. Podařilo se mu však letoun nasměrovat mimo prostor, kde stáli diváci, a těsně před dopadem se úspěšně katapultoval. MiG-29 evidentně dopadl na volnou plochu, nikoho nezranil, a pilot si s drobnými šrámy zachránil život.

Armádní Zpravodaj se nedomnívá, že by havárie znamenala špatnou konstrukci, MiG-29 byl naopak povedený. Označovaný je za víceúčelový bojový letoun, uvádí Wikipedia, se schopností boje s jakýmkoliv tehdejším letadlem a možností útočit na pozemní cíle. Dosahuje rychlosti Mach 2,3 a má velmi dobrou manévrovatelnost. Na svou dobu měl i dobrý radar a mohl používat moderní sovětské střely vzduch-vzduch, a stejně tak další zbraně.

Vylodění americké námořní pěchoty

Jako druhý Pablo Escobar: chybí málo, aby americká armáda vtrhla do Venezuely a provedla mocenský převrat

Vyšetřování nakonec ukázalo, že za nehodou nebyla technická závada ani chyba pilota, ale že konstrukci motoru narušily opakované střety s ptáky, což může být fatální pro každý letoun, včetně dnešního moderního. Ale není pochyb, že tím pověst MiG-29 určitě utrpěla. Naopak lze velice ocenit umění pilota, který patřil k těm nejzkušenějším, jací v té době v SSSR létali.

Havárie sovětského MiG-29 v Paříži v roce 1989 (zveřejněno 13. prosince 2023); zdroj videa: Growling Sidewinder

Jak hodnotíte havárii MiG-29 v Paříži?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články