Video: Ukrajinci ukázali, proč jim Rusové nemají šanci zničit vojenská letadla

Sovětský svaz konstruoval svá letadla pro operace z provizorních ploch. Jejich uživatelé toho mohou využít při jejich obraně.

Letoun Suchoj Su-27 i Zdroj fotografie: Lovec měsíců v indii / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Letectvo Ruska je relativně moderní a s přesnými zbraněmi dlouhého dosahu, takže by nemělo mít problém zničit leteckou sílu slabšího soupeře na jeho vojenských letištích. Těch je totiž omezený počet, díky čemuž na ně lze snáze útočit a sledovat provoz. A přesto to v případě Ukrajiny absolutně nedokázalo a nikdy nevybojovalo vzdušnou nadvládu. Redakce Armádního Zpravodaje nalezla záznam (níže), dokládající, proč tomu tak je.

Ukrajinská letadla jsou poschovávaná

Na záběrech je vidět dvojice ukrajinských bojových letadel Suchoj Su-27 Flanker a Mikoyan MiG-29 Fucrum při jejich vzletu. Zajímavé na tom je, že nestartují z letiště, ale z nějaké rovné silnice obklopené stromořadím. Je tedy jasné, že je ukrajinské letectvo nedrželo a nedrží na letištích, kde by je bylo snadné objevit, ale doslova je schovalo někam na venkov. A mají-li k dispozici úkryt, může se jednat ještě o větší stodolu, neb budou těžko k nalezení.

Leopard 2A4

Video: Rusové se snažili marně, Leopard 2A4 se ulovit nenechal. Mezi údery prokličkoval a všem se vyhnul

Oba letouny pochází z dob Sovětského svazu. Su-27 je dvoumotorový a postavený k získání vzdušné převahy, uvádí Wikipedia, a hned při jeho vývoji byl požadavek, aby dokázal startovat z krátkých a strohých ploch. To z něj spolu s velmi dobrou manévrovatelností, moderními zbraněmi a rychlostí Mach 2,35 dělalo v době vzniku velmi obávaný stroj. V současnosti je již zastaralý, ale hodí se skvěle třeba jako nosič klouzavých pum či řízených střel.

V podobné úloze dnes nejčastěji na Ukrajině slouží i MiG-29, i když i on byl původně navržen hlavně ke stíhacímu boji. Má skvělou obratnost a rychlost Mach 2,3, uvádí Wikipedia, a by zvládal provizorní plochy, spodní nasávání do dvojice jeho motorů lze v případě potřeby uzavřít a využít otvory v horní části, aby při startu nebo nízkém letu nebyly do motoru nasáty nečistoty. Podobně jako další sovětská letadla má i velmi odolný podvozek.

Hořící ropná rafinerie

Video: Ukrajinci se ani nemuseli snažit, 5. největší ropnou rafinerii v zemi si Rusové zapálili sami

Od Sovětů byly takové konstrukce promyšleným záměrem. AirAndSpaceForces uvádí, že sovětské letectvo i letectva států Varšavské smlouvy pro případ konfliktu se Západem počítala s taktikou rozptýlení a přežití, jelikož měl možný protivník kvantitativní i kvalitativní leteckou převahu, a bylo tedy jasné, že by dokázal východní letectva na letištích brzy zničit. Tato taktika je měla pomoci zachovat. I mnohé silnice byly ostatně stavěny tak, aby byly vhodné pro letadla. A právě z toho Ukrajina nyní těží v boji s hlavním nástupcem SSSR, tedy Ruskem.

Ukrainian Su-27 and MiG-29 take off from a highway
byu/cellblock73 inaviation

Start ukrajinského Su-27 a MiG-29 ze silnice (zveřejněno 11. dubna 2023)

Jak se podle vás vyplatila Ukrajině taktika rozptýlení letectva?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články