Aby došlo k uspokojení potřeb, zvažuje Švédsko montáž Gripenů E přímo na Ukrajiny. Zpočátku alespoň jejich dokončení a testování, což by pomohlo splnit dodávky dříve.
Ukrajina se nedávno zvolila budoucnost svého letectva, a sice švédské bojové letouny Gripen E, kterých by ráda nakoupila až 150, nejméně však 100. To z ní udělá regulérně největšího zákazníka, tím druhým je Švédsko s počtem 60 objednaných letadel. Redakce Armádního Zpravodaje u FT zachytila úvahy, že by mohla být jejich výroba částečně lokalizována na Ukrajině, což by zrychlilo dodávky a umožnilo zdvojnásobit produkci – aktuálně je na 20 a 30 kusech ročně.
Ukrajina si zřejmě nemohla vybrat lepší letadlo
Gripen E je zásadně přepracovaná verze Čechům známého JAS-39 Gripen C/D. Konstrukčně jde prakticky o zcela nový letoun, který má oproti starším verzím větší trup i kapacitu palivových nádrží, což zvyšuje jeho dolet i schopnost nést více výzbroje a avioniky. Na sedmi závěsných bodech může nést širokou paletu moderních zbraní – od střel vzduch–vzduch a vzduch–země až po řízené pumy určené k přesným úderům, jak uvádí Wikipedia.
Vybaven je též nejnovější avionikou, systémem pro zvýšení situačního povědomí a přežití, a především radarem AESA, který dokáže sledovat cíle na vzdálenosti stovek kilometrů. Významnou výhodou je pak otevřená softwarová architektura umožňující jednotlivým uživatelům integrovat vlastní zbraně a technologie bez závislosti na výrobci. To jim dává vysokou míru nezávislosti a chrání je před politickými omezeními nebo exportními restrikcemi.
Z ekonomického hlediska jde o relativně dostupný a efektivní letoun, přičemž jeho konstrukce umožňuje provoz i z krátkých a provizorních vzletových drah, což je pro Ukrajinu důležité; třeba F-16 toho moc schopné nejsou. Saab má aktuálně kapacitu na 20 až 30 Gripenů E ročně, ale plánuje produkci dále navyšovat, aby uspokojil rostoucí zájem zákazníků.
I když jde o dlouhodobý kontrakt, čím dříve bude ukrajinské letectvo Gripeny E mít, tím lépe, neboť jenom tak si zajistí dostatečnou sílu pro odstrašení silného nepřítele, jakým je Rusko. Dle úvah by měla na Ukrajině probíhat finální montáž letounů a jejich testování, ale je možné, že tam bude nakonec výroba soustředěna ve větší míře v licenci, připouští Micael Johansson, generální ředitel Saabu. Záviset to tak zřejmě bude na bezpečnostní situaci.
„V době války to není jednoduché, ale bylo by skvělé nastavit alespoň finální montáž a testování letadel na Ukrajině, a později možná i částečnou výrobu,“ zdůraznil. Švédský ministr obrany, Paul Jonson, také dle theGuardian uvedl, že by mohly být Gripeny E pro Ukrajinu financovány ruskými aktivy, což je podle něj velmi reálné, a aktuálně probíhá zkoumání možností.

