Má být symbol indické nezávislosti v oblasti vojenského letectví, ale havárie na dubajské letecké show jeho pověsti škodí. Proč Tejas spadl, se nepodařilo objasnit.
Již před více než 20 lety se Indové rozhodli pro výrobu vlastního letounu, jímž by se zbavovali závislosti především na těch ruských. Výsledkem je HAL Tejas, který má solidní parametry, ale na dobré vizitce mu dle redakce Armádního Zpravodaje rozhodně nepřidává havárie na letecké show v Dubaji (Dubai Air Show 2025) z 21. listopadu 2025. Letoun se zřítil před zraky diváků, kdy pilot buď nezvládl manévr, případně se mohla objevit technická závada. V důsledku narazil do země, po čemž následoval velký výbuch, což neměl pilot šanci přežít.
Indický pilot nejspíše nezvládl s Tejasem manévr
HAL Tejas je indický jednomotorový lehký víceúčelový stíhací letoun vyvinutý jako náhrada za starší ruské MiG-21, a má se jednat o 4,5. generaci. Jeho výroba začala již v roce 2001, zavedení se nicméně dočkal až v roce 2015. Vyznačuje se moderní konstrukcí s vysokým podílem kompozitů, což snižuje jeho hmotnost a zvyšuje odolnost proti korozi. Určen je přitom k obraně i útokům, a zvládá i boj vyžadující vysokou manévrovatelnost.
Na dnešní poměry je to nicméně skoro zbytečná vlastnost, jelikož probíhají letecké souboje na vzdálenost vyšších desítek až nižších stovek kilometrů, takže se piloti nemají šanci střetnout. Jde ovšem o dobrou vlastnost právě pro letecké show, při nichž třeba Rusové rádi předvádí manévry jako Pugačevova kobra nebo Kulbit známý též jako Frolovova čakra.
V tomto případě ale indickému pilotovi manévr neznámo proč nevyšel, což vedlo k havárii, při níž bohužel zemřel, jak potvrzuje HindustanTimes. K havárii došlo ve 14:10 tamního času, a ani po celém dni není znám důvod. Stíhačka létala 8 nebo 9 minut a absolvovala dvě až tři kola, načež se prudce propadla, poté se vyrovnala, ale nadále ztrácela výšku a havarovala, uvádí AP.
Tejas má také moderní skleněný kokpit, digitální fly-by-wire řízení a pokročilý izraelský radar EL/M-2032 nebo indický AESA radar Uttam (u novějších verzí), uvádí Wikipedia. Rovněž integruje širokou výzbroj včetně střel vzduch-vzduch Derby a R-73, řízených pum, protizemních raket a přesných bomb, a díky modulárnímu systému může být snadno modernizován.
Indie plánuje postupné zavádění několika verzí – Tejas Mk1, která havarovala při letecké show v Dubaji, Mk1A a ambicióznější Tejas Mk2 s výkonnějším motorem. Letoun je důležitým symbolem indické soběstačnosti ve vojenském letectví a slouží prozatím pouze v indickém letectvu, ale v budoucnu by měl být zaveden i v námořní verzi pro indické letadlové lodě.

