Speciální ruský letoun v doprovodu dvou Su-30 byl zachycen italskými Eurofightery nad Baltským mořem, ale NATO o tom mlčelo.
V posledních letech provokací ze strany Ruska zásadně přibylo, a zejména druhá polovina roku 2025 je vůbec nejhorší. Na intenzivní narušování vzdušného prostoru, stejně jako na pouhé přibližování se ruských letadel, přitom reaguje letectvo NATO vysláním svých bojových letounů, aby je doprovodily, případně vyprovodily. Redakce Armádního Zpravodaje dává za příklad incident, při němž musely italské Eurofightery zachytávat ruský Tu-134UBL.
Tu-134 v doprovodu dvou bojových Su-30
Incident se měl odehrát již začátkem listopadu, ale letecké velení NATO o něm informovalo veřejnost až 21. listopadu 2025 s tím, že zachytilo vzácný ruský Tupolev Tu-134UBL, což je verze upravená pro výcvik posádek strategických bombardérů Tupolev Tu-160. V provozu je od roku 1991, a oproti klasické konstrukci má „hrotovitou“ příď s radarovou anténou.
Jenomže podle všeho se mohlo v tomto případě jednat dokonce o ještě vzácnější variantu k přepravě VIP osob. V prvním případě existuje letadel jenom necelá dvacítka, v druhém jednotky, potvrzuje Wikipedia. Tu-134 je přitom původně dopravní letoun z dob SSSR, jeho výroba probíhala mezi roky 1966 až 1989, ale provozována je dodnes.
Tu-134 byl přitom v doprovodu dvou Suchojů Su-30, což jsou už starší víceúčelové stíhací letouny zavedené v roce 1992, ale postupně byly modernizovány, a například verze SM zařazená teprve roku 2013 sice není špatná, ale proti modernějším protějškům zkrátka neobstojí. O zachycení se měly postarat italské Eurofightery Typhoon, které jsou v rámci mezinárodní mise NATO nasazené na základně Emari v Estonsku; ve stejný týden měly zachytit také ruský Su-24.
Eurofightery Typhoon jsou také relativně staré, ačkoliv mladší než Su-30; zavedeny byly roku 2003, uvádí Wikipedia, ale prakticky neustále probíhá jejich hluboká modernizace. To je udržuje na špičce, a dnes nejvyšší verze je 4,5. generace, což Su-30 rozhodně není a nemůže jí konkurovat. Není ovšem jasné, jakou variantu italské letectvo na základnu v Estonsku vyslalo.
Armádní Zpravodaj připomíná, že ruská letadla pravidelně létají s vypnutými transpondéry a nekomunikují, a nezřídkakdy vletí do vzdušného prostoru NATO. To je důvod, proč k nim musí vzlétat bojové letouny – ačkoliv k eskalaci nedochází, jde o ukázku síly a rychlé reakce.

