Ukrajinské armádě se podařilo sestřelit i moderní bitevní vrtulník Mi-28. Jde o první bojové zničení stroje v historii

Ruská armáda nasadila nad Ukrajinou i některé své nejmodernější zbraně a stroje. Pokud ale soupeř má kvalitní techniku, dokáže je i tak zničit.

i Zdroj fotografie: Artem Katranzhi / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na sociální sítě pronikl nový úspěch ukrajinských sil. Jde o sestřelení moderního ruského bitevního vrtulníku Mi-28. Jedná se o první zaznamenané bojové zničení tohoto stroje v historii. Přílišné podrobnosti nejsou známé, ale zdokumentovaná událost pravděpodobně pochází ze začátku dubna. Stroj se měl zřítit u města Kiravska v Luhanské oblasti.

Sestřelit ho měla britská raketa

Další zajímavostí je, že některé zdroje jeho sestřelení připisují britskému protiletadlovému MANPADS s názvem Starstreak. Pokud je to pravda, půjde nejspíše o první zaznamenané úspěšné použití této moderní protiletadlové zbraně na území Ukrajiny. Systém je naváděn za pomoci dvojice laserových paprsků. Neplatí proto proti němu obrana v podobě vystřelovaných návnad, které jsou schopny oklamat tepelně naváděné střely jako Stinger nebo Igla.

iZdroj fotografie: Andrej Šmatko / Creative Commons / CC BY-SA
Čtveřice Mi-28N

Koncept bitevního vrtulníku Mi-28 se v Sovětském svazu začal rodit v 80. letech. Sověti měli bitevní vrtulník Mi-24, ale ten byl určený i k přepravě osmičlenného výsadku vojáků. Z tohoto stroje vyšli, ale hodlali postavit helikoptéru, která by byla určena především k boji s nepřátelskými tanky. Ale myšlenku na možnou přepravu vojáků zcela neopustili, nechali ve stroji místo pro tři osoby. Hlavně z důvodu možné záchrany sestřelených pilotů.

První prototyp Mi-28 vzlétl v roce 1988 a o rok později se představil v Paříži. Ale zdaleka nešlo o stroj, který by byl hotový. V roce 1993 byl projekt zrušen ve prospěch Ka-50. Ten byl schopen operovat i v noci. Ovšem konstruktéři se nevzdali a o dva roky později představili verzi s označením N, vybavenou radarem a termokamerami, která byla schopna operovat i v nočním módu. Kvůli nedostatku peněz byl vývoj obnoven až v roce 2004. Armádě začaly být první stroje dodávány v roce 2006.

Vrtulník se silným pancéřováním

Stroj má pětilistý rotor a pohání ho dvojice motorů. Jeho posádku tvoří pilot a zbraňový operátor, navíc je zde prostor až pro tři vojáky. Vrtulník je 17,01 metru dlouhý a jeho vzletová hmotnost je až 11,5 tuny. Dokáže se pohybovat rychlostí 320 kilometrů za hodinu. Je schopen doletět do vzdálenosti 435 kilometrů, bojový dosah je 200 kilometrů. Vystoupí do výšky až 5 700 metrů. Je mohutně pancéřován, odolá střelám ráže 12,7 milimetru a střepinám 20timilimetrových projektilů.

iZdroj fotografie: Kirill Borisenko / Creative Commons / CC BY-SA
Mi-28MN s ukázkami výzbroje

V přídi stroje je jednohlavňový kanon Šiponov ráže 30 milimetrů, který má zásobu 250 střel. Dokáže střílet explozivní a průbojné projektily rychlostí 800 ran za minutu a účinným dostřelem 2 500 metrů. Vrtulník má dvě křídla, každé s dvěma pylony na zbraně. Jeho primární zbraní je protitanková řízená střela Ataka-V, která má hlavice určené k ničení tanků, pěchoty nebo bunkrů. Vrtulník jich může nést 16. Případně jde vybavit různými typy neřízených raket, pum či protiletadlových střel krátkého dosahu.

Ruská armáda poprvé vrtulníky nasadila během syrského konfliktu, kde je mohla otestovat v bojových situacích. V roce 2016 vznikla i modernizovaná verze NM s novým radarem, výkonnějšímu motory a lepším řízením palby. Vrtulníky se Rusko pokouší i exportovat. Verze označená NE byla koupena Irákem a Alžírskem. Tyto stroje mají být schopné používat protitankové střely 9K123 Chrisantena.

Jak hodnotíte Mi-28 například ve srovnáním s americkým AH-64 Apache?

Zdroj: DefenceBlog

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články