MiG-29 patřil ke špičkovým sovětským zbraním a západ z něho mohl získat mnoho informací. Turci stroj uprchlíka ale rychle vrátili.
V 80. letech 20. století přišel Sovětský svaz s několika letouny, s jejichž pomocí se snažil snížit zaostávání za západními, především americkými protějšky. Jednou ze sovětských převratných zbraní byl i stíhací letoun Mikoyan MiG-29 Fulcrum, který se zdál svými parametry opravdu vyrovnaným soupeřem. Redakce Armádního Zpravodaje připomíná příběh, kdy h roce 1989 málem dostali západní odborníci šanci prozkoumat díky sběhnutí jednoho ze sovětských pilotů. Nakonec tomu ale podle všeho zabránil přístup Turecka.
Důvody útěku v MiG-29 byly prý politické
Psal se květen 1989, když ze Sovětského svazu uletěl Alexander Zujev, jehož útěk byl dramatický, a v Turecku, kam se dostal, přistál dokonce zraněný. NationalInterest uvádí, že ho dle jeho tvrzení k emigraci přimělo několik událostí, jako bylo násilné potlačení protisovětských protestů v Gruzii, kde měl základnu, či přístup režimu k havárii v Černobylu. O pravdivosti jeho slov lze pochybovat, ale 20. května 1989 se vydal na velmi dramatickou cestu bez návratu.
Aby neměl problémy s kolegy a piloti ho nemohli při útěku pronásledovat, udělal dort, do něhož dal prášky na spaní a pod záminkou oslavy ho servíroval personálu základny, čímž většinu uspal. Mnozí pak skončili v nemocnici. Wikipedia uvádí, že ale dva strážní-mechanici nakonec nespali a s jedním z nich se Zujev střetl. Oba byli zraněni, ale pilotovi se podařilo dostat do jednoho z letadel, nastartovat a nakonec přistát na základně Trabzon v Turecku.
Turecko letoun vrátilo do 24 hodin
Ztráta funkčního špičkového letounu byla pro SSSR vážnou hrozbou, jelikož měl být soupeřem amerických McDonnell Douglas F-15 Eagle a General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Navíc byl moderně vyzbrojený, vysvětluje Wikipedia, a jakékoliv informace v rukou nepřítele by sovětské piloty v případném střetu znevýhodňovaly. Sovětský svaz nicméně na Turecko tlačil, a to hned druhý den umožnilo návrat letadla. Armádní Zpravodaj soudí, že jestli se k němu dostali třeba američtí specialisté, neměli příliš času na získání potřebných informací.
Samotný Zujev se nakonec dostal do Ameriky, kde spolupracoval s ozbrojenými silami, a poskytl jim informace o schopnostech MiG-29, které se pak hodily během operace Pouštní bouře. Díky jeho informacím se svět dozvěděl i některé utajované skutečnosti o sestřelení letu 007 společnosti Korean Airlines sovětským letectvem. Svůj příběh sepsal Zujev v knize „Fulcrum: Útěk pilota Top Gunu ze Sovětského impéria“. Zemřel pak v roce 2001 při letecké nehodě.