Nejpodivnější utajená vozidla a letouny sovětské armády. Některé stroje vzbuzovaly strach, jiné se nepovedly

Sovětský svaz má kromě celosvětově proslulé armádní techniky také řadu kdysi utajených. Většina z těchto nekonvenčních strojů se však neosvědčila.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kromě světově známých tanků, letounů a další vojenské techniky, vznikly také armádní projekty, které byly nekonvenční a přísně utajované. Navzdory tomu, že se zdála některá technika poněkud divná, na její účinnost to nemělo vliv, ba právě naopak. Spousta těchto utajených nekonvenčních strojů byla dlouhou dobu utajována a teprve v moderní době se dostala na svět.

2B1 Oka

Oka je samohybné těžké dělostřelectvo, které bylo vyvinuto v roce 1957. Proslavila ho především jeho 20metrová hlaveň, která dokáže vystřelit náboj o hmotnosti až 750 kg na vzdálenost 45 km. Jeho omezením však byla vysoká hmotnost a nízká rychlost střelby. Kvůli své délce se špatně přepravoval a při střelbě se v ojedinělých případech stávalo, že zpětný ráz po střelbě poškodil některé části vozidla. Jeho naftový motor poskytoval sílu 700 koní (551 kW).

iZdroj fotografie: Depositphotos

1K17 Szhatie

Toto vozidlo bylo vyvinuto za účelem deaktivace opticko-elektronického vybavení nepřátelských raket, pozemní a vzdušné techniky. Je navrženo tak, aby oslepilo nepřátelské jednotky tím, že zničí jejich optiku a senzory, a tím je vyřadí z boje. Kvůli nákladnému vývoji byl tento projekt po rozpadu Sovětského svazu přerušen.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tank SMK

Tento tank byl postaven jako jediný prototyp ještě před začátkem druhé světové války a byl pojmenován po zavražděném předsedovi komunistické strany Sergeji Mironoviči Kirovovi. Na své větší věži měl namontované dělo z tanku T34 a na té menší poloautomatické dělo ráže 45 mm. Byl vyroben v roce 1939, a protože se tank s jednou věží KV ukázal v bojových zkouškách jako výrazně lepší volba, byl jeho vývoj ukončen.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kamov Ka-22 Vintokryl

Experimentální letadlo Kamov kombinuje schopnosti vrtulníku, tedy vertikální vzlet a přistání, s vlastnostmi letadla s pevnými křídly. Jeho výhodou byla velikost a velká kapacita přepravovaných strojů. Proslavil se tím, že dosáhl osmi rekordů ve své třídě, které dodnes nebyly překonány. Poprvé vzlétl v roce 1960 a poháněly ho 2 motory pro dopředný tah a 2 rotory pro vzlet, s nimiž dosahoval Kamov Ka-22 Vintokryl rychlosti až 356 km/h.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mikojan Gurevič MiG-105 EPOS

Letoun Mig-105 byl vyvinut v polovině 60. let jako experimentální vesmírný letoun a jeho vývoj byl pozastaven mimo jiné kvůli nedostatku financí. Je určen pro jednočlennou posádku a jeho maximální rychlost se vyšplhala na 800 km/h. Letoun je nyní vystaven v muzeu vzdušných sil Monino v Rusku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zdroj: HotCars

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Zobrazit další články