Car-dělo bylo vyrobené v Moskvě roku 1586 a jedná se o největší dělo svého druhu na světě. Velikostí a kalibrem ho překonala pouze hrstka jiných konkurentů.
O výrobu Car-děla se postaral v roce 1586 Andrej Čechov. Dělo bylo určeno pro cara Fjodora a díky své délce 5,34 metru a váze 39,3 tuny se jedná o největší dělo svého druhu na světě. Má kalibr 890 mm a zdobení reliéfem cara s korunou a železem na koni, které navíc doplňují tři nápisy. Po výrobě bylo dělo nejdříve umístěno na předpolí Kremlu, na Rudém náměstí uvnitř opevnění. Náboje představovaly kamenné koule o hmotnosti 800 kg. Ty se ale bohužel na rozdíl od děla nedochovaly.
Při požáru shořela dřevěná lafeta děla
Dělo bylo v 18. století přemístěno jako vojenský pomník ke kremelské zbrojnici. Když v roce 1812 Napoleon Bonaparte okupoval Moskvu, shořela při požáru dřevěná lafeta děla. V roce 1834 byly vyrobeny železné koule, které vážily 1,97 tuny. Ty byly umístěny vedle děla i přesto, že se z něj tyto koule nedaly střílet. V roce 1835 byla navíc v Petrohradě odlita železná lafeta děla podle projektu A. briullowa a de Wittea.
Dělo ve skutečnosti nebylo použito v boji
V roce 1960 bylo dělo opět přesunuto, tentokrát na místo poblíž Cara Kolokulu, kde stojí dodnes. V současné době slouží jako historická atrakce pro turisty. Zajímavé je, že podle legendy toto dělo nikdy nebylo schopno střelby, a ani jednou se z něj nestřílelo. Tu však částečně vyvrátila analýza děla provedená v roce 1980, která zjistila, že byl z děla vystřelen minimálně jeden náboj, nebylo však nikdy použito přímo v boji.
Podle kalibru je druhým největším dělem na světě
Co se týče kalibru, je Car-dělo druhým největším na celém světě. Překonal ho pouze americký moždíř zvaný Little Davis. Velikostí jej překonalo německé dělo s názvem Dora, které bylo vyrobeno v roce 1937. Dora měla ráži 800 mm, délku hlavně 32,48 m a vážilo 1 350 000 kg. V té době se jednalo o obrovské zbraně, které naháněly hrůzu už jen svou velikostí a hmotností.