Lehké lodě s tryskami Jacuzzi: PBR řádily na Mekongu a lovily bojovníky Vietkongu

Během vietnamské války působil Vietkong i v deltě Mekongu na jihu země. Rozsáhlé říční bludiště poskytovalo mnoho úkrytů, byly zde potřeba speciální zbraně.

i Zdroj fotografie: U.S. Army / Public Domain
                   

Když si představíte boje na řekách během vietnamské války, nejspíše si vybavíte kapitána Willarda představovaného Martinem Sheenem ve filmu Apokalypsa. I on se plavil na říčním hlídkovém člunu známém pod zkratkou PBR. Ve Vietnamu těchto křehkých ale velmi rychlých plavidel sloužily stovky. Musela se vypořádat s bojovníky Vietkongu ukrývajícími se v deltě Mekongu, což byla velmi obtížná práce.

Lehké lodě s tryskami Jacuzzi

Terén je zde většinou nepřístupný a běžné lodě se sem nedostanou, protože tu velmi často bývá malá hloubka. Američané si proto velmi brzy uvědomili, že pokud zde chtějí operovat, potřebují malé, obratné a rychlé plavidlo s malým ponorem. Obrátili se na filmu Hatteras Yachts, která vyráběla civilní lodě. Ta jeden ze svých člunů zkrátila, vybavila dvěma silnými motory a vodními tryskami společnosti Jacuzzi místo vrtule. Což lehké lodi s malým ponorem umožnilo se pohybovat i v malé hloubce kolem 60 centimetrů.

iZdroj fotografie: U.S. Army / Public Domain

V roce 1965 přišla objednávka na prvních 120 plavidel. Nakonec jich bylo vyrobeno přes 700. Trup byl ze sklolaminátu. Existují dvě verze PBR. První vyráběná v počátcích byla 9,4 metru dlouhá. Druhý typ byl o 40 centimetrů delší. Měl i hliníkovou obrubu, která zvyšovala jeho odolnost a několik dalších úprav. Čluny se dokázaly pohybovat rychlostí 53 kilometrů v hodině. Uměly velmi rychle zastavit a otočit se téměř na pětníku.

Těžká výzbroj, ale skoro žádný pancíř

Člun měl čtyřčlennou posádku a byl na svoji velikost silně ozbrojen. Vpředu měl osazen dvojitý těžký kulomet M2. Další jednoduchý M2 býval umístěný vzadu, ale některé posádky sem montovaly rychlopalné dělo ráže 20 milimetrů. Případně měl člun na bocích 2 lehké kulomety, někdy i granátomet Mk 19. Posádky byly vyzbrojené puškami M16, pistolemi a granáty, braly si s sebou i minomet. Sklolaminátový trup byl velmi zranitelný, kromě štítu u kulometu a kormidelny zde nebyla ochrana. Musel se spoléhat na rychlost a obratnost.

iZdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain
James Elliot Williams

Díky jejich nízké hmotnosti člun unesl v podvěsu i vrtulník a mohl ho tedy vysadit kam bylo potřeby. PBR na řekách bojovaly proti plavidlům, většinou primitivním člunům, které používal Vietkong. Mohly také poskytovat palebnou podporu vojákům bojujícím na břehu řek. Díky tomu, že se mohly dostat téměř kamkoli v dělte, byly často využívány jako výsadková plavidla pro speciální jednotky SEALs.

Nejznámějším velitelem PBR se stal nejvíce vyznamenaný člen amerického námořnictva James Elliott Williams. Dne 31. října 1966 velel člunu PBR 105. Na Mekongu jeho loď hlídkovala s dalším člunem s cílem hledat bojovníky Vietkongu. Narazily na skupinu mnoha plavidel. Rozpoutala se asi tříhodinová bitva, ve které bylo zabito asi tisíc nepřátel a potopeno 50 lodí. Williams za odvahu v bitvě obdržel Medaili cti.

Pustili byste se do boje jen se sklolaminátovou lodí?

Zdroj: Wearethemighty

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Zobrazit další články