Sovětský pilot MiG-25P už nechtěl posluhovat režimu SSSR, tak utekl do Japonska. Američany prozkoumání letounu uklidnilo

Sovětský svaz měl extrémně rychlý stíhací letoun, který mohl překonat všechny západní. Jenomže zběhnutí pilota potom ukázalo, že zase tak nebezpečný není.

MiG-25 ruského letectva při startu i Zdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Na začátku 70. let 20. století vstoupil do služeb sovětského letectva nový letoun Mikojan-Gurevič MiG-25 Foxbat. Pro západní letectva znamenal doslova zděšení, protože byl podle všeho extrémně rychlý, měl vysoký dostup a mohl překonat vše, co proti němu mohla, včetně toho amerického, nasadit. Co vlastně umí, se Západ dozvěděl až v roce 1976 díky přeběhnutí sovětského pilota Viktora Belenka. Redakce Armádního Zpravodaje soudí, že západním technikům spadlo do klína zlaté vejce, a velitelé si mohli oddechnout.

Vyzbrojený MiG-25 budil velké obavy

Parametry nového sovětského letounu MiG-25, který byl v aktivní službě od roku 1970, byly impozantní. Maximální rychlost Mach 3,2, uvádí Wikipedia, tedy jen o něco méně než legendární Lockheed SR-71 Blackbird, což ale nebyl ozbrojený bojový letoun, kdežto sovětský nesl 4 radarem navádění střely R-40, neboť měl sloužit hlavně k zachytávání nepřátelských bombardérů a dalších letadel. Vytvořil také řadu rekordů – nejen rychlostních, ale třeba i v dostupu. Není proto divu, že se ho Západ tak obával.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Vojenské doklady Viktora Belenka iZdroj fotografie: CIA
Vojenské doklady Viktora Belenka

Co přesně umí, mohl ovšem zjistit až v roce 1976. Nespokojený sovětský pilot Viktor Belenko sloužící nedaleko Vladivostoku se rozhodl se svým MiG-25P, což byla první verze letounu, utéct na Západ. Do Kanady nebo Ameriky to ale bylo daleko, tak si vybral Japonsko. Wikipedia uvádí, že při svém letu 06. září zamířil k japonským ostrovům, a nakonec se mu podařilo najít malé letiště Hakodate, kde přejel dráhu, která byla krátká, a praskla mu pneumatika. Při přistání už mu přitom zbývalo palivo jenom asi na půl minuty letu.

Sovětský stroj technici pečlivě prozkoumali

Letoun samozřejmě okamžitě zajímal japonské a americké techniky, neboť to bylo poprvé, kdy se mohli k obávanému možnému protivníkovi dostat. A lze říci, že ho rozebrali do posledního šroubku. NationalInterest uvádí, že si poté mohli západní letečtí velitelé vydechnout, jelikož zjistili, že jsou schopnosti MiG-25 nadhodnocené. Sověti nepoužili titan, ale ocel, takže byl těžký a spotřebovával velké množství paliva. Jeho motor teoreticky mohl dosáhnout rychlosti Mach 3,2, ale pak se rozsypal, takže v reálu piloti létali maximálně Mach 2,83.

Dvojice Su-57

Inženýři celého světa by se měli poučit z ruského Suchoje Su-57. Často je vysmívaný, ale má unikátní koncept, který hodně nabízí

Ani radar sovětského letounu nebyl tak efektivní, zvláště proti nízko letícím letadlům. Závěr byl, že je nový americký McDonnell Douglas F-15 Eagle, který vznikl i kvůli MiG-25, mnohem lepší. Japonsko ho pak rozebraný vrátilo do SSSR, který ho poté, co bylo jeho tajemství odhaleno, začal i exportovat. Viktor Belenko skončil v Americe, kde poskytl specialistům řadu informací. Poté dostal občanství, oženil se a měl dva syny, a zemřel v roce 2023 ve věku 76 let.

Dokument o útěku Viktora Belenka s MiG-25

Jak důležité bylo pro Američany prozkoumat MiG-25?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články