Letectvo Severoatlantické aliance je mimořádně vyspělé, létají v něm jedny z nejlepších letounů na světě vůbec. Většinou jsou hodně univerzální.
Kdyby by se chtěl kdokoliv na světě měřit v konvenčním konfliktu se zeměmi NATO, musel by se vypořádat mj. s aliančním letectvem. Nejsilnější ho mají pochopitelně Spojené státy, ale ani jiné země se rozhodně nemají za co stydět, ačkoliv existují i alianční státy zcela bez stíhacího letectva. Většina strojů přitom patří mezi tzv. víceúčelové bojové letouny, ale v klasickém boji by patřily k tomu nejlepšímu, co mohou dnes piloti na nebi pilotovat.
Boeing F-15EX Eagle II
Letoun Boeing F-15EX Eagle II je odvozený od McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle, ale je silně modernizovaný. Zvládne nést až 22 střel vzduch-vzduch, což ho činí nesmírně silným, a dostal i moderní radar typu AESA a další vylepšení. Je to navíc nejrychlejší alianční bojový letoun, dosahovat může rychlosti přes Mach 2,5 a vyšplhá se do výšky až 18 kilometrů. Jeho výhodou je nižší cena než u letounů 5. generace, které ani dnes nejsou standardem.
Dassault Rafale
Francouzský Dassault Rafale patří mezi nejlepší letadla 4. generace a vyznačuje se velmi dobrou manévrovatelností. Jde o univerzální stroj, který může vést jak vzdušný souboj, tak útočit na pozemní a námořní cíle. Využívat může nejlepší evropskou střelu vzduch-vzduch MBDA Meteor, i řízenou střelu SCALP-EG a protilodní MBDA AM 39-Exocet . Zároveň jde o letadlo, které dokáže nést střely s plochou dráhou letu a jaderné hlavice.
Eurofighter Typhoon
Evropský bojový letoun Eurofighter Typhoon tvoří páteř největších evropských letectev NATO, tedy s výjimku toho francouzského. Jde o velmi obratný stroj s lehkou konstrukcí, a ačkoliv není stealth, má velmi malou radarovou signaturu a sofistikovaná protiopatření. Nést přitom může jedny z nejlepších střel vzduch-vzduch středního a dlouhého dosahu na světě, jsou jimi IRIS-T nebo MBDA Meteor (nestačí na ně ani americká alternativa AMRAAM).
Lockheed Martin F-22 Raptor
Jde o nejspíše nejschopnější stíhací letoun páté generace na světě, i když byl postaven jako vůbec první. Zaměřen je hlavně na stíhací boj, možnosti jiného typu misí jsou u něj velmi omezené. Vyznačuje se dobrou schopností detekce, skvělými stealth vlastnostmi, a stejně tak dobrými výkony. Dokáže se dostat do výšky až 20 kilometrů a jeho maximální rychlost je Mach 2,25. Nevýhodou je omezený počet F-22, navíc je letoun pouze ve výzbroji USA.
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Velmi univerzální letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II se stává standardním strojem páté generace v mnoha letectvech států NATO. Jeho kladnou stránkou jsou kromě univerzálnosti vyspělé senzory a možnost sdílení informací, což značně násobí jeho bojový přínos. Existuje navíc i ve variantách s možností krátkého vzletu a kolmého přistání, nebo jako stroj pro letadlové lodě. Letoun je navíc určen i k dopravě jaderných pum.