Jenom nejsilnější velmoci mají ve své výzbroji letadlové lodě, které jim dávají mnoho výhod. Na druhou stranu jsou ale velice nákladné.
Jestli se chce stát nějaká velmoc globální, musí být schopna operovat po celé planetě. A aby toho byla schopna, musí při tom mít nadvládu ve vzduchu. To dokáží efektivně zajistit jenom letadlové lodě, a takovou silou disponuje v globálním měřítku jenom Amerika, až v budoucnu možná i Čína. Ostatní velmoci jsou však v nevýhodě, neb mají letadlových lodí málo. Nejhůře je na tom Rusko, které dlouhodobě není schopné letadlové lodě produkovat. Sice jednu ve výzbroji má, provází ji však takové problémy, že jde spíše o pozlátko.
Jediná ruská letadlová loď je 7 let mimo
Rusko má papírově jedinou letadlovou loď, jíž je Admirál Kuzněcov. Jde o plavidlo 305 metrů dlouhé o výtlaku 58 600 tun, jehož rychlost je až 29 uzlů (53,7 km/h), uvádí NavyRecognition. Z jeho paluby může startovat 24 letounů a 6 vrtulníků, i když rozložení sil se může dle potřeb měnit. Problémem lodi je, že zůstává od roku 2017 v opravě, a ruské námořnictvo tak ve skutečnosti již 7 let žádnou letadlovou lodí nedisponuje. V roce 2024 se má údajně vrátit do aktivní služby, nikdo ale netuší, jestli v provozuschopném stavu.
Mít letadlovou loď je přitom nesmírně důležité, zvláště tedy pro velmoc s ambicí globálního charakteru, i když je to vhodné i pro velmoci regionální. TheMariTimePost uvádí, že jednou z výhod je téměř neomezený dosah, což platí hlavně o plavidlech na jaderný pohon – tím však ruská loď není. Letadlové lodě mají velmi dobré obranné i útočné schopnosti, a hlavně mohou svou sílu projektovat na veliké vzdálenosti, což je neocenitelná výhoda nad soupeři. Něčeho takového Rusko však schopné není a vlastně ani nikdy nebylo.
Letadlová loď dokáže dění ovlivnit
Význam letadlových lodí se mnohokrát prokázal v praxi – jedním z posledních případů může být konflikt na Blízkém východě po teroristickém útoku Hamásu na Izrael. ABCNews uvádí, že Američané do oblasti vyslali hned dvě letadlové lodě, jejichž cílem bylo zabránit rozšíření konfliktu, což se povedlo. Aktéři v oblasti věděli, že je v blízkosti značná letecké síla obou plavidel, což je přimělo zachovat zdrženlivost; možná snad s výjimkou povstalců v Jemenu.
I když se Admirál Kuzněcov do služby v ruské flotile vrátí, nebude to nicméně znamenat řešení problému Ruska. Tím prvním je velikost lodi, která je dost malá a má omezené letecké křídlo, navíc jako nejaderná je závislá na tankerech. Nejobtížnější však bude personální stránka, ruské námořnictvo totiž potřebuje zkompletovat jeho posádku 518 důstojníků, 1 442 poddůstojníků či námořníků a 626 členů letecké skupiny, upozornil PopularMechanics. Ovšem 7 let nemohl nikdo z nich cvičit a obnova schopností bude jistě trvat.