Zatímco americkému letectvu dává smysl F-22 Raptor vyřazovat, politici je nařizují ve službě ponechat. Důvod je nicméně logický

Stíhací letoun F-22 je stále považován za špičkový a de facto nejlepší na světě. Snaha poslat ho do výslužby se proto může zdát až nepochopitelná.

Stíhačka F-22 Raptor i Zdroj fotografie: Rawpixel
                   

Lockheed Martin F-22 Raptor byl prvním stíhacím letounem 5. generace na světě, a když vznikl, předběhl svou dobu. Existuje v docela malém počtu, celkem bylo vyrobeno 187 kusů, ale zase slouží pouze v americkém letectvu. Dodnes je experty považován za nejvýkonnější stíhací letoun, a nic na tom nemění ani to, že jsou již na obloze další tři typy letounů 5. generace. Může být proto překvapením, že se chce americké letectvo už dlouho části F-22 zbavit.

Politici a letectvo se přou velmi často

O osudu některých F-22 vypukl spor nejspíše mezi představiteli amerického letectva a Kongresu, což ostatně není výjimečná situace. Dobrým příkladem jsou třeba letouny Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II, které se dle BreakingDefense snaží letectvo poslat do výslužby již přes 10 let, ale o svolení svádí boj s politiky. A některé zdroje dokonce uvádí, že mnozí kongresmani A-10 doslova milují. Ovšem i spor o špičkový F-22 je možná spíše překvapením.

iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
F-22 Raptor odpálil AIM-120 AMRAAM

Americké letectvo by se již delší dobu rádo zbavilo 32 kusů F-22, ale politici souhlasili pouze s vyřazením některých A-10 a jiných letounů, přibližuje DefenseNews. Plány se jim totiž zdály předčasné, kdežto letci argumentovali penězi. Je pravda, že je provoz F-22 velmi drahý, a letouny navrhované k vyřazení navíc nejsou bojové, ale cvičné, a k boji se tedy nehodí. Ušetřené peníze by přitom bylo možné použít k vývoji letounu 6. generace NGAD. Oba tyto důvody osobně považuji za relevantní, ale zda je ve hře více aspektů, to nevím.

Cvičných F-22 je příliš, ale být nemělo

A teď ta podstata sporu, protože není novodobý. Kořeny má již v historii F-22, kdy chtělo americké letectvo kolem 750 letounů. V prvních fázích nechalo postavit 74 cvičných F-22 Block 10/20, a teprve poté plnohodnotné bojové letouny verze Block 30/35, vysvětluje PopularMechanics. Když potom přišlo rozhodnutí nevyrobit letadel 750 a počet se zastavil na 187, byl poměr cvičných a plně bojových nevyrovnaný. A proto je logické, že je chce letectvo raději zakonzervovat a ušetřené peníze věnovat na rychlý vývoj lepšího letadla 6. generace.

Bojový letoun F-35A Lightning II

F-35 dnes bezesporu překonává F-22 Raptor, i když v přímém souboji by naopak vyhrál starší letoun; snad jen proti skupině by neobstál

Ve světě jsou už totiž další letadla 5. generace a další vznikají, takže se rovnováha sil mění. Kdo bude chtít nejsilnější leteckou sílu, potřebuje nejlépe letoun vyšší generace, který všechny ostatní strčí do kapsy. Snaha vynaložit peníze na novou konstrukci je tedy logická, a navíc by vyřazením nebojových F-22 k žádnému zásadnímu oslabení letectva nedošlo.

Let stroje F-22 Raptor

Nakolik je rozumné vyřadit část nebojových F-22 Raptor?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články