Nejschopnější stíhací letoun na světě postupně stárne, což je problém. Jenomže připravovaná náhrada může být tak drahá, že ani nemusí vzniknout.
Nejschopnějším stíhacím letounem světa je dle odborníků stále americký Lockheed Martin F-22 Raptor, ačkoliv jde o první letoun 5. generace na světě. Aktuálně již existují v činné službě další tři typy letounů ve stejné, ale žádný ho nepřekonal. Americké letectvo přitom počítalo s tím, že bude důstojnou náhradou až letoun 6. generace označovaný jako NGAD, ale jestli tomu tak bude ve skutečnosti, nikdo neví a náhrada F-22 je tak stále nejasná.
Letounů F-22 je málo a nemají náhradu
F-22 Raptor je v mnoha směrech pořád nepřekonatelný, ačkoliv už jde o relativně starý letoun. Wikipedia uvádí, že jeho konstrukce pochází z 90. let 20. století a do služby byl zařazen v roce 2005. Vyniká skvělou manévrovatelností, vysokou rychlostí nebo pokročilým stealth, které je lepší než u jiných letadel 5. generace, a také možností používat velice účinné zbraně. Je ale velmi drahý, takže si americké letectvo pořídilo jenom 187 kusů. Některých F-22 se sice chtělo zbavit, ale nakonec to neudělalo, protože musí případně čelit Číně a Rusku.
Plány amerického letectva předpokládaly, že F-22 nahradí ve 30. letech 21. století letoun 6. generace NGAD. DefenseNews, uvádí, že to ale vůbec není jisté. Jeho konstrukce se totiž ukazuje jako velice drahá a jeden by mohl stát až 300 milionů dolarů (6,94 miliard Kč), zatímco Lockheed Martin F-22 Raptor stojí 125 milionů dolarů (2,9 miliardy Kč). Ani Spojené státy americké si nejspíše nemohou takovou cenu dovolit a nad celým programem se tak vznáší mnoho otazníků. Na druhou stranu F-22 zestárne a náhradu určitě potřebovat bude.
Největší překážkou je pokročilý motor
Konstruktéři se nejspíše budou muset zamyslet nad tím, jak udělat NGAD levnější. PopularMechanics se domnívá, že jednou z cest je nestavět nový motor s adaptivním cyklem, protože je nesmírně drahý. Na druhou stranu by měl zajistit mnohem nižší spotřebu paliva, a to i v okamžicích, kdy letoun dosahuje nadzvukové rychlosti. Jenomže pokud NGAD dostane nějaký běžný proudový motor, bude spotřebovávat více paliva, aby měl požadovaný dolet, čímž ale bude mnohem větší a nemusel by tak splňovat další požadované parametry.
Někteří odborníci mohou však spoléhat na program Collaborative Combat Aircraft, jehož cílem je vytvořit plnohodnotný bojový dron pro doprovod bojových letounů. Twz uvádí, že měl být součástí NGAD a s letounem spolupracovat, jenomže pokud NGAD nevznikne a vznikl by pouze dron, mohl by sice doprovázet starší typy letounů, ale hodnota spolupráce by asi byla mnohem méně pokročilá. Chybné jsou pak zřejmě i úvahy, že by dron mohl NGAD dokonce nahradit, v mnoha situacích by totiž lidský prvek mohl scházet.