Po vzoru Ruska: staré americké strategické bombardéry B-52 neskončí, ve službě budou až 100 let. Modernizace je vrátí zpět na bojiště

Bombardér B-52 má v americkém letectvu nezastupitelnou roli a je tak povedený, že se ho vyplatí zmodernizovat a udržet v chodu po další desetiletí.

Bombardér B-52 i Zdroj fotografie: GoodFon
                   

Jednou z létajících vojenských legend je americký bombardér Boeing B-52 Stratofortress. A ačkoliv je ve výzbroji již neuvěřitelných 70 let, ukazuje se, že jsou jeho konstrukce a schopnosti nadčasové. Americké letectvo sice plánuje poslat do důchodu některé mladší strategické bombardéry a nahradit je Boeingem B-21 Raider, ale ač je B-52 nejstarším z nich, rozhodně se ho plány na vyřazení netýkají. Redakce Armádního Zpravodaje upozorňuje, že ho čekají rozsáhlé modernizace – podobnou taktiku zvolilo u některých protějšků i Rusko.

B-52 už je velice starý letoun

Společnost Boeing dostala kontrakt na letadlo, z něhož vzešel výsledný B-52, již v roce 1946, a jeho první let se uskutečnil v roce 1952, zatímco už o 3 roky později byl ve výzbroji, uvádí Wikipedia. Procházel však úpravami a současných 76 strojů patří k verzi H vyráběné v letech 1961 až 1963. Pochopitelně tak stárnou a letectvo půjde cestou, jakou se třeba u bombardérů Tupolev Tu-95 Bear ubírá Rusko, a modernizuje je na verzi Boeing B-52J.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Bombardér B-52H Stratofortress iZdroj fotografie: Letectvo Spojených států amerických
Bombardér B-52H Stratofortress

Modernizovaný Stratofortress se promění celkem výrazně. Nejcitelnější bude výměna jeho 8 proudových motorů, jelikož ty aktuálně používané už vyráběny nejsou, jsou neekonomické a drahé na údržbu. Twz uvádí, že bude díky novým agregátům prodloužen dolet a významně klesnou nároky na údržbu, přičemž by měl letoun vydržet ve službě zhruba do roku 2060. Armádní Zpravodaj soudí, že by měl být modernizovaný B-52J hlavně dálkovým nosičem různých řízených střel, nejspíše i hypersonických, jichž unese až 32 tun.

Modernizaci komplikují dodávky radaru

Výměna motorů není zdaleka jedinou změnou, která udělá z verze H verzi J. V plánu je výměna mnoha částí, vnitřního vybavení a řady systémů. Významným by měl být hlavně nový radar typu AESA, což by osádce mělo dát mnohem lepší přehled o tom, co se děje v jejím okolí, a případně zlepšit obranu letadla. BreakingDefense ale varuje, že projekt nových radarů nejspíše nabírá zpoždění a pravděpodobně budou k dispozici až v roce 2030.

Bombardér Tu-160 při přistání

Hluboce modernizovaný bombardér Tupolev Tu-160M/M2 uletí kdejaké stíhačce a udeří na tisíce km. Nový vyvíjet netřeba

Plány amerického letectva jsou ale takové, že by měl první B-52J zahájit letové zkoušky v roce 2028, konstatuje DefenseNews. Původně měly být všechny modernizované do roku 2035, ale to se nejspíše posune. Letouny budou upravovány postupně, americké letectvo nemůže poslat do dílen všechny najednou, protože by to nebylo možné kapacitně, a současně by to také oslabilo jeho údernou sílu. Ale je jasné, že B-52 ve službě, pokud se nestane něco nečekaného, oslaví nakonec století, což dosud žádný vojenský letoun nedokázal.

Modernizovaný B-52J

Co si myslíte o modernizaci bombardéru B-52?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články