Kolik platí česká armáda za provoz stíhaček a vrtulníků? Zbytečně moc, ukazuje analýza. A to chce ještě více drahých strojů z USA

České vojenské letectvo chce jít v bojových strojích americkou cestou. Není ale jasné, zda řádně posoudilo samotný provoz techniky, jíž plánuje zakoupit.

Letoun F-35 i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Mnoho odborníků vede o cenách vojenských letadel a vrtulníků debaty; a to nejen o tom, kolik stojí v nákupu, ale také o nákladech na provoz za letovou hodinu (otázkou je však i cena údržby). Jenomže problém byl, že různé metodiky hodnotily stroje pokaždé trochu jinak a docházely tak k odlišným výsledkům. Tomu by měl být ovšem konec, neboť Úřad pro vládní odpovědnost GAO (spadající pod Kongres) definoval jednotnou metodiku na stroje provozované americkými ozbrojenými silami. A jak z ní vyplývá, českému letectvu se provoz prodraží.

F-35 rozhodně nepatří k levným strojům

Nejvíce pozornosti se samozřejmě soustředilo na bojové letouny. Tím nejdražším je dnes stíhací letoun F-22 Raptor. Úřad hodinu jeho letu vyčíslil na 1,97 milionu korun. Což není překvapující, letoun je svým drahým provozem znám, a i přes svůj věk je stále považován za nejvýkonnější stíhací letoun na světě. Druhým nejdražším bojovým letadlem je, z hlediska nákladů na provoz, F-35 s cenou 970 tisíc korun za letovou hodinu. Pro českou armádu je to důležitý údaj, protože jde o letadlo páté generace, které chce tuzemské letectvo získat.

AH-1Z Viper iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR
Česká posádka ve vrtulníku AH-1Z Viper

Konkrétně má zálusk na 24 kusů, neboť právě tento počet zajistí, aby bylo vojenské letectvo plnohodnotné a vyzbrojené těmi nejlepšími letouny, jaké dnešní trh nabízí. Státní kasu to ovšem bude stát více než u ostatních možných alternativ, protože například hodina letu letounu čtvrté generace F-16 je „jen“ 391 tisíc korun, zatímco a F/A-18 Super Hornet 702 tisíc korun. I přes nesporné kvality těchto strojů se udává, že F-35 je lepší a v simulovaných soubojích ostatní běžně poráží. Bohužel letouny Gripen nemá USA k dispozici, a tak ani nebyly úřadem posuzovány, aby bylo známo věrohodné srovnání.

Vrtulník Viper je mnohem dražší než Apache

Poněkud překvapivou zprávou je, že velmi drahou letovou hodinu mají bitevní vrtulníky AH-1Z Viper. České letectvo na ně přitom bude přezbrojovat, některé nakoupí, další jako vyřazené americkou námořní pěchotou dostává darem z USA jako kompenzaci za pomoc Ukrajině. Ty darované si ovšem musí opravit a repasovat, včetně doplnění nejmodernějšího vybavení, sama česká armáda. Zvláštní je, že cena hodiny letu se u AH-1Z podle GAO vyšplhala na 477 tisíc korun.

Není zcela jasné, proč zrovna vrtulník, jehož původní konstrukce sahá až do vietnamské války, má být zrovna tím nejdražším bitevním vrtulníkem co se týká provozu, ale údaje GAO jsou v tomto směru jednoznačné. Například známé bitevní vrtulníky AH-64 Apache létají za zhruba čtvrtinu, konkrétně za 119,5 tisíce korun na hodinu.

Vrtulník AH-1Z Viper iZdroj fotografie: U.S. Navy / Public Domain

Ovšem zveřejněné údaje mohou přinést i některá překvapení. Na letovou hodinu se stal nejdražším strojem E-4B. Jde o předělaný Boeing B-747-200 sloužící jako strategické velitelské a řídící vojenské letadlo v případě velkého konfliktu, včetně jaderného (podobně jako Boeing E-3A Sentry AWACS, který se vznáší nad Ukrajinou). Není to ale až takové překvapení, když si uvědomíme, čím vším, jakou elektronikou, spojovacími systémy, radary atd. je tento vojenský „jumbojet“ vybaven, a jak velkou má posádku speciálně vycvičených (a tím pochopitelně velmi drahých) odborníků.

Hodina letu plně vybaveného, plně obsazeného a plně funkčního letounu E4B tak stojí 8,6 milionu korun. Například náklady u stealth bombardéru B-2 Spirit vychází na 3,48 milionu korun a u B-52 zhruba 2 miliony korun. Metodika GAO údajně počítá a kalkuluje s „rozpuštěnými“ náklady na vývoj, zavádění techniky, zajištění pozemního zabezpečení a opravárenských kapacit, výcvik posádek, výcvik techniků obsluhy na zemi, náklady na zásoby výzbroje, atd.

A počítá také s opravami a preventivními prohlídkami podle nalétaných hodin. Kupodivu však nekalkuluje možnost poškození letadel v provozu nebo v boji, přitom tyto náklady mohou při intenzivním používání předmětné letecké techniky běžné provozní náklady i znásobit. Příklad známe z historie s letadly F-104G ve výzbroji NATO v Evropě, nebo – odbočíme-li – z obnovy největšího letounu světa Mrija, který vychází na několik miliard.

Jaké „levnější“ stroje by mohla česká armáda pořídit?

Zdroj: TechWp
Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články